Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av RMn
Försöker starta upp en V90-98 efter att den stått oanvänd nästan 10år. Den startar/ rusar upp några sekunder för att sedan dö. Många anser att det kan vara ett immobilizerfel. Har ingen felkodläsare. Provat med båda nycklarna- ingen skillnad.
Vad finns för åtgärder att göra? Var exakt sitter styrenheten för immobilizern? Var sitter mottagaren för signalen från nyckeln? Det kan ju ha blivit kontaktfel i kablaget mellan dessa. Kan styrenheten tappa minnet? Om så vad gör man? Har Volvoverkstäderna fortfarande koder och utrustning för att låsa upp styrenheten och kunna göra omprogrammering? Går det att koppla förbi den? Några säger detta, men vet inte hur.
Centalupplåsningen fungerar inte heller. Enligt uppgift skall dessa senare bilmodeller som har Immobilizer, inte ha en samordnad funktion. Svaret på fjärrupplåsningsproblemet kan vara så enkelt att batterierna CR1220 är slut i båda fjärrkontrollerna. Dom ovanliga batterierna har man ju inte på hyllan.
av RMn
Kom att tänka på en sak. Styrsystemet för motorn är ett Motronic 4.4. Är det så att det är den som direkt tar emot signalen från mottagaren? Då går det ju inte att göra en förbikoppling om motorns styrsystem skall känna igen en viss kod för att arbeta.
av atteatte
Immobilizern är en separat låda som jag tror pratar med ECU med någon form av digital signal, så jag tror det blir svårt att koppla förbi den. Du kan ju kolla på larmdioden på höger högtalargaller på instrumentpanelen, jag tror den lyser/blinkar om immobilizern löser ut, den är i alla fall med i elschemat för immon.

Det står inte vad som är vad på elschemat, men 4/22 är immo styrenhet och 4/46 är ECU för att tydliggöra lite av det som inte är uppenbart.
Immo1.png
Immo1.png (371.48 KiB) Visad 34 gånger
immo2.png
immo2.png (307.27 KiB) Visad 34 gånger
av RMn
Tack för de utförliga scheman. Du har så rätt, det går inte att koppla förbi detta. Om jag inte hittar fel i anslutningar utan det år fel i någon av enheterna, tror du att en Volvoverkstad fortfarande klarar av att programmera om befintlig immo styrenhet 4/22 eller en utbytt sådan och kanske också felaktigt relä 4/19 om den också måste omprogrammeras.
Klarar de inte av det är det ju väldigt komplicerat. Då behöver jag ju donatordelar från en fungerande demonterat system bestående av lås, nycklar, immo 4/22 och ECU 4/46 och ev relä 4/19.

Bytte kylfläkt i V50, enkelt och billigt samt[…]

Nej. Skulle du ändå ha lite mer fö[…]

borttappad honkontakt

hej, någon som har någon aning vad den[…]

Lyfta och palla upp V70 2011

Hej igen, Nybliven ägare till en V70 D3 2011[…]