NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Knutkors
#1593777
kvillebäck skrev: tor 31 okt 2024, 06:55
Knutkors skrev:
Kvillebäck, fick du inte någon form av förvarning om att filtret var på väg att bli fullt?
Det närmaste varning jag fick , var att den "hostade till" sista gången den gick att starta. Inget i displayen visade på problem, Inte ens när det var så fullt att den inte gick att starta. inte ens då fanns en felkod som antydde det. Det var däremot lätt att förstå när den gick att starta när jag skruvade ur temperatursensorn på partikelfiltret och den då gick att få igång.
Oj, att det kan ske så utan förvarning trodde jag inte. Inte ens en felkod eller att motor går dåligt strax före. Det är ju skrämmande att inte ha någon aning om när det sker.
Men väldigt smart att ta ur temperatursensorn för att se om den gick igång.
av Knutkors
#1593779
flub skrev: tor 31 okt 2024, 10:23
Knutkors skrev:Flub, ja med obd-läsare kan man säkert se en eller flera tecken på att regenerering pågår. Men det är ju lite meckigt att vid varje resa koppla in den och granska live-värden under körning :)

Man skulle vilja komma på någon enkelt sätt att se om regenerering pågår.
En funktion som borde funnits i bilen från början kan man tycka, kunde ju åtminstone funnits att hitta gömd i någon meny någonstans.
Just det att det är smidigt sätt är kylarfläkten igång så är regenereringen igång. (om man stänger av ACn) Då är det bäst att köra en stund till så man inte avbryter den. (På en D2 alltså)
Min AC är ur funktion så det blir svårt för mig att testa på samma sätt. Därför står AC alltid i läge OFF på knappen.
Men jag har vid parkerande av bilen däremot märkt att kylfläkten ibland går när motorn går trots att det inte varit speciellt varmt ute. Kylfläkten har fortsatt gå ca 1-2 min efter motorn slagits av. En del varmare dagar än så har kylfläkten inte gått alls.
Kan det då ha varit en pågående regenerering som jag avbrutit tro?
#1617946
Angående metoden att se när en regenerering pågår via bränsleförbrukningen under körning.

Har eventuellt kunnat se det nu för första gången.
Noterade av en slump, vid utläsning av livedata då en regenerering pågick (glödstiften i läge "på" och partikelfiltrets temperatur ökade), att bränsleförbrukning i färddatorns display inte gick ner till 0.0 L/100 km vid motorbromsning som den brukar göra. Den gick bara ner till ca 1.1 L/100 km.

Så frågan är.
Kan jag nu ha hittat ett säkert sätt att se när en regenerering pågår via färddatorns display? För visst går väl bränsleförbrukningen alltid ner till 0.0 vid motorbromsning i vanliga fall?
Dvs, finns det något annat tillfälle än vid regenerering där förbrukning kan ske enligt färddatorns display?
Volvo 740 AC?

Okej tack så mycket ! Är nämligen […]

Det som visar sig vara lite mekigt är ju att […]

Jaha, du menar den 😊 ok, då blir det ju enkl[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Angående metoden att se när en regenere[…]