NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Knutkors
#1593777
kvillebäck skrev: tor 31 okt 2024, 06:55
Knutkors skrev:
Kvillebäck, fick du inte någon form av förvarning om att filtret var på väg att bli fullt?
Det närmaste varning jag fick , var att den "hostade till" sista gången den gick att starta. Inget i displayen visade på problem, Inte ens när det var så fullt att den inte gick att starta. inte ens då fanns en felkod som antydde det. Det var däremot lätt att förstå när den gick att starta när jag skruvade ur temperatursensorn på partikelfiltret och den då gick att få igång.
Oj, att det kan ske så utan förvarning trodde jag inte. Inte ens en felkod eller att motor går dåligt strax före. Det är ju skrämmande att inte ha någon aning om när det sker.
Men väldigt smart att ta ur temperatursensorn för att se om den gick igång.
av Knutkors
#1593779
flub skrev: tor 31 okt 2024, 10:23
Knutkors skrev:Flub, ja med obd-läsare kan man säkert se en eller flera tecken på att regenerering pågår. Men det är ju lite meckigt att vid varje resa koppla in den och granska live-värden under körning :)

Man skulle vilja komma på någon enkelt sätt att se om regenerering pågår.
En funktion som borde funnits i bilen från början kan man tycka, kunde ju åtminstone funnits att hitta gömd i någon meny någonstans.
Just det att det är smidigt sätt är kylarfläkten igång så är regenereringen igång. (om man stänger av ACn) Då är det bäst att köra en stund till så man inte avbryter den. (På en D2 alltså)
Min AC är ur funktion så det blir svårt för mig att testa på samma sätt. Därför står AC alltid i läge OFF på knappen.
Men jag har vid parkerande av bilen däremot märkt att kylfläkten ibland går när motorn går trots att det inte varit speciellt varmt ute. Kylfläkten har fortsatt gå ca 1-2 min efter motorn slagits av. En del varmare dagar än så har kylfläkten inte gått alls.
Kan det då ha varit en pågående regenerering som jag avbrutit tro?
av Knutkors
#1617946
Angående metoden att se när en regenerering pågår via bränsleförbrukningen under körning.

Har eventuellt kunnat se det nu för första gången.
Noterade av en slump, vid utläsning av livedata då en regenerering pågick (glödstiften i läge "på" och partikelfiltrets temperatur ökade), att bränsleförbrukning i färddatorns display inte gick ner till 0.0 L/100 km vid motorbromsning som den brukar göra. Den gick bara ner till ca 1.1 L/100 km.

Så frågan är.
Kan jag nu ha hittat ett säkert sätt att se när en regenerering pågår via färddatorns display? För visst går väl bränsleförbrukningen alltid ner till 0.0 vid motorbromsning i vanliga fall?
Dvs, finns det något annat tillfälle än vid regenerering där förbrukning kan ske enligt färddatorns display?
#1617970
Knutkors skrev: tis 23 sep 2025, 22:26 Angående metoden att se när en regenerering pågår via bränsleförbrukningen under körning.

Har eventuellt kunnat se det nu för första gången.
Noterade av en slump, vid utläsning av livedata då en regenerering pågick (glödstiften i läge "på" och partikelfiltrets temperatur ökade), att bränsleförbrukning i färddatorns display inte gick ner till 0.0 L/100 km vid motorbromsning som den brukar göra. Den gick bara ner till ca 1.1 L/100 km.

Så frågan är.
Kan jag nu ha hittat ett säkert sätt att se när en regenerering pågår via färddatorns display? För visst går väl bränsleförbrukningen alltid ner till 0.0 vid motorbromsning i vanliga fall?
Dvs, finns det något annat tillfälle än vid regenerering där förbrukning kan ske enligt färddatorns display?
Så har jag 'gjort' i väldigt många år, dvs att som standard ha momentanförbrukningen i displayen för att inte avbryta en regenerering i onödan..
Det märks oftast ganska tydligt på momentanförbrukningen.. Och det blir inte 0,0 vid motorbroms..
#1617992
Okej, så vid varje körning där förbrukningen inte går ner till 0.0 vid motorbromsning så är det en regenerering som pågår? Förstod jag rätt då?
I så fall, ligger förbrukningen över 0.0 under hela regenereringsprocessen?
För i fallet med glödstiften så är de, åtminstone i mitt fall, "på" och "av" till och från under regenereringsprocessen.

Om det är så tillförlitligt och lätt att veta när det pågår genom att se något annat än 0.0 på färddatorn vid motorbroms så är det väldigt bra. För det är ett sätt där jag till slut förstår hur jag ska kunna se det då jag aldrig kunnat se om förbrukningen är aningen mer eller mindre vid regenerering.
#1618012
Knutkors skrev: Igår, 20:19 Okej, så vid varje körning där förbrukningen inte går ner till 0.0 vid motorbromsning så är det en regenerering som pågår? Förstod jag rätt då?
I så fall, ligger förbrukningen över 0.0 under hela regenereringsprocessen?
För i fallet med glödstiften så är de, åtminstone i mitt fall, "på" och "av" till och från under regenereringsprocessen.

Om det är så tillförlitligt och lätt att veta när det pågår genom att se något annat än 0.0 på färddatorn vid motorbroms så är det väldigt bra. För det är ett sätt där jag till slut förstår hur jag ska kunna se det då jag aldrig kunnat se om förbrukningen är aningen mer eller mindre vid regenerering.
Hej igen Knutkors,
Jag har ingen insider-info att komma med tyvärr.. Så min slutsats att det är regenerering som orsakar höjd förbrukning är inte bekräftad, så att säga.
Jag loggar inte hur ofta det händer, men känslan är att det 'fortfarande' är minst 50 mil mellan gångerna.. Vilket ju kan stämma bra på en välservad V50 D5 automat MY07 (som vi ägt sen 2006) som rullat 14.000mil och/men som inte används för 'långpendling'.
På en typisk horisontell vindstilla motorväg i ca 100 drar den 0,35-0,4 momentant, medans när regenerering pågår (som jag tror) så ligger den oftast kring 0,5-0,6. Och vid motorbroms, ytterst sällan under 0,15..
Allt gäller 'såklart' när motorn är helt varm.
Dekortejp 240

Är det det den där svarta ca 5 cm breda […]

Byte krossad framruta 244 1975

När du limmade med biltemas "marintä[…]

Troligen tänker man på den kabeln som […]

För den som måste köpa bil med pl&[…]