- sön 30 dec 2007, 16:31
Jag konstaterade det genom att dels byta hjullager, sen använda mina erfarenheter som bussmekaniker...det klonkade till när jag gasade iväg från stillastående, det var ett ganska stort spel mellan pinjong och kronhjul när jag kände på spelet med hjulen på backen.
Jag bytte axeln i torsdags... Det enda som jag klurade på var hur fan man fick loss handbromsvajern från den grejen som pressar isär backarna. Det var enkelt när jag väl kom på knepet, pressade ur niten mha en m6 skruv, en m10 mutter och en polygrip. Bytte samtidigt bromsrören, bromsslangarna mellan reduceringsventilerna och bakaxeln, sköldarna, flyttade över hjullagrena från andra axeln, och så blev det nya ok. Mest pga dåliga kolvtätningar och sen för att jag drog av en nippel..Fyllde självklart på ny olja i bakaxeln också!
Tog allt som allt 9 timmar. Det enda jag fick hjälp med var att lufta bromsarna..
Sen klurade jag en hel del på i vilken ordning jag skulle dra fast axeln i bilen igen.
Har kört ca 20 mil sen bytet, bytte olja i axeln igen igår, och den va kolsvart, men inge spån!
244 Glt -88