Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Caffis
Byt olja i lådan till en riktig växellådsolja EJ ATF typ gärna syntet förmodligen slutar den att läcka oxå Bytte på min m47 fy sa... an va den så ut Glöm ej att göra rent mangneten som sitter i pluggen så ska du se att den tystnar. Nu är min tät o fin lätt växlad som aldrig förr.
av badtab
Caffis skrev:Byt olja i lådan till en riktig växellådsolja EJ ATF typ gärna syntet förmodligen slutar den att läcka oxå Bytte på min m47 fy sa... an va den så ut Glöm ej att göra rent mangneten som sitter i pluggen så ska du se att den tystnar. Nu är min tät o fin lätt växlad som aldrig förr.
Tack för tipset, men nu är det så att jag konstaterat att det är bakaxelhaveri på G, än så länge går det att köra skiten iallfall..
Användarvisningsbild
av mallossi
helt klart ett bakaxel ras enkalste för dig e o byta axlen jag har bytat tre stycken på mina egna bilar så de e inget svårt plockar du ut diffen måsste du shimsa om pijongen mm om du bytar diff d vill säga iget kul få nån som inte gjort det för. enklaste tipset är byt hela axeln
av erikeriksson
Hej, det skulle vara intressant att veta HUR du vet att det är diffen som är paj.

Min 240 "sjunger" nämligen också till och från.

När du har bytt axel kan du meddela hur det gick?
av badtab
Jag konstaterade det genom att dels byta hjullager, sen använda mina erfarenheter som bussmekaniker...det klonkade till när jag gasade iväg från stillastående, det var ett ganska stort spel mellan pinjong och kronhjul när jag kände på spelet med hjulen på backen.

Jag bytte axeln i torsdags... Det enda som jag klurade på var hur fan man fick loss handbromsvajern från den grejen som pressar isär backarna. Det var enkelt när jag väl kom på knepet, pressade ur niten mha en m6 skruv, en m10 mutter och en polygrip. Bytte samtidigt bromsrören, bromsslangarna mellan reduceringsventilerna och bakaxeln, sköldarna, flyttade över hjullagrena från andra axeln, och så blev det nya ok. Mest pga dåliga kolvtätningar och sen för att jag drog av en nippel..Fyllde självklart på ny olja i bakaxeln också!

Tog allt som allt 9 timmar. Det enda jag fick hjälp med var att lufta bromsarna..
Sen klurade jag en hel del på i vilken ordning jag skulle dra fast axeln i bilen igen.

Har kört ca 20 mil sen bytet, bytte olja i axeln igen igår, och den va kolsvart, men inge spån!
av erikeriksson
Hej igen, tack för svaret. Gissar att du blev av med oljudet.
Vad hade hänt om du fortsatt med samma bakaxel.
Det ska väl finnas ett visst spel, och bättre för stort än för litet spel?
av badtab
erikeriksson skrev:Hej igen, tack för svaret. Gissar att du blev av med oljudet.
Vad hade hänt om du fortsatt med samma bakaxel.
Det ska väl finnas ett visst spel, och bättre för stort än för litet spel?

Japp, blev kvitt oljudet, men samtidigt så blir man så nojjig för nya ljud. Eftersom det smällde och skramlade mer och mer, när jag körde hem bilen ca2,5 mil så vågade jag helt enkelt inte köra så mkt längre.

Jag bytte ju olja i gamla axeln, sen körde jag ca 8-10 mil, och det var en jävla massa spån på pluggen, och oljan var alldeles metallic...
av badtab
Uppdate igen: Plockade på andra hjul på bilen, och upptäckte att det suttit olika bakdäck på den, ett 185-14 och ett 175-14. Bägge har alltså samma procentuella profil, men det lär ju skilja på rullomkretsen en del.

Kan det vara det som dödade min bakaxel? Att diffen blev överhettad pga att den fick kompensera för rullomkretsen hela tiden?
Användarvisningsbild
av mallossi
nej det är inte bredden som avgör det är profilen på däcken om profilen är samma så kan det inte skada axlen
av badtab
det var samma profil men olika bredd...

profilen= procent av bredden, alltså har ett däck som är 185/80 högre profil i mm räknat än ett som är 175/80.

right or wrong??
B230E K-Jetronic 740 till 240

"Nya" motorn är från en Volvo[…]

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]

Tvättat av den för i morgon så ska[…]

244 - Bälte bak

Hej Volvo 244DL, 1976, Nysåld i Schweiz Min[…]