Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hc77
Hej,

Problem med att få dit vänster drivaxel v70 aut. Ringen vägrar krypa förbi och ner i spåret. Får ingen kraft heller för att backa drivaxeln och snärta till heller. Provat att slå med plastklubba i ytteränden på drivaxeln också, vet dock inte hur hårt man vågar knacka där. Provat snurra samtidigt som försöker få i den. Fett på ringen för att den skall hålla sig still.

Sett videor på nätet när de mer eller mindre bara skjuter i den men min vägrar, förslag på metoder att prova?
Nån påstod att det var skillnad hur man vänder ringen, jag tror den skulle hänga med öppningen nedåt för att den lättast ska gå både i och ur...
På ytterknuten använder jag buntbandstricket: man drar ett buntband runt ringen som håller den intryckt, sen skjuts buntbandet undan när man trycker i axeln i knuten. Ingen aning om det fungerar mot lådan, kanske blir svårt att få bort bundbandet?
Tror inte det går med buntband på inre. Tog fett på klipset så öppningen är ovanför splinsen om ni är med på hur jag menar. Skall prova öppningen neråt istället.
Det spelar antagligen roll om låsringen är rundad eller har en skarp kant på sidan som blir vänd inåt..
Ju rundare, ju lättare borde den rimligen krypa in.
Har du provat att vända ringen?
Ny eller gammal sliten låsring..?
Bra koppling 300hk

Budget samt syfte med bilen? Tror du kommer undan[…]

Så man får ha över 50k. Har t[…]

Få dit vänster drivaxel

Det spelar antagligen roll om låsringen &aum[…]

Vad menar du med ”lösa” skivor. H[…]