Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Lars82 skrev: Idag, 20:57 ..Mina nya belägg hade en slags platta på baksidan, ska den sitta kvar?..
Det är nog anti-squeal shims. (google kan förklara ;-) )
Dämpar skrik men har nackdelen är att de gör känslan i pedalen lite svampigare och ökar risken för anliggande broms om kolven kärvar det minsta.
Har hänt att jag tagit bort dem och smetat på kopparpasta på beläggens baksidor i stället :-)
Klart trevligt att slippa skrikande bromsar, man kan ju börja med att låta dem sitta kvar.
Jag tog bort mina. La på kopparpasta på beläggens baksida istället. Funderar på om jag ska göra om och sätta dit dom igen. Gör de något om de e kopparpasta innanför plattan. Sen med plattan på så blir det torrt mot kolven.
Erik Å skrev: Idag, 21:52
Lars82 skrev: Idag, 20:57 ..Mina nya belägg hade en slags platta på baksidan, ska den sitta kvar?..
Det är nog anti-squeal shims. Dämpar skrik men har nackdelen är att de gör känslan i pedalen lite svampigare och ökar risken för anliggande broms om kolven kärvar det minsta.
Har hänt att jag tagit bort dem och smetat på kopparpasta på beläggens baksidor i stället :-)
Klart trevligt att slippa skrikande bromsar, man kan ju börja med att låta dem sitta kvar.
Lars82 skrev: Idag, 22:00 Funderar på om jag ska göra om och sätta dit dom igen. Gör de något om de e kopparpasta innanför plattan.
Om du inte får problem med skrik så blir känslan i pedalen som sagt stummare och bättre om man skippar plattorna.. Kör ett tag som det är så får du väl se om bromsarna håller tyst :-)
Jag får testa. Är det normalt att skivan blir varm när den är ny? Har kört omkring lite och bromsat in jämt från olika farter.
Erik Å skrev: Idag, 22:07
Lars82 skrev: Idag, 22:00 Funderar på om jag ska göra om och sätta dit dom igen. Gör de något om de e kopparpasta innanför plattan.
Om du inte får problem med skrik så blir känslan i pedalen som sagt stummare och bättre om man skippar plattorna.. Kör ett tag som det är så får du väl se om bromsarna håller tyst :-)
Lars82 skrev: Idag, 22:15 Jag får testa. Är det normalt att skivan blir varm när den är ny? Har kört omkring lite och bromsat in jämt från olika farter.
Bromsarna gör om rörelseenergi till värme. Som huvudsakligen hamnar i skivorna. Kör man hård banracing kan skivorna glöda. :-/
Men om du åker några kilometer utan att använda broms överhuvudtaget så ska skivorna förbli svala.
Blir de varma då så har du anliggande broms, antingen pga kärvande kolv eller pga att ok eller belägg inte glider fritt på okhållaren.
Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Är det värt att byta fjädrarna till[…]

Givaren är väl integrerad i kontaktrulle[…]