Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1617429
Husvagnsfjädrar från Biltema. Jag monterade sådana på min svågers då ganska nya 745-a. Sedan var det aldrig några problem med tullen. Dom hade vid denna tid ett gupp man skulle köra över och tog det i kollade dom hur mycket du handlat...... Det är den bil jag numera sedan måånga år kört omkring med.
Förstärkte även hans tidigare bil, en 244 -77. Då hade jag liggandes stötdämpare med fjädrar utanpå. Skruvade av fjädrarna och fäste dom brickorna som håller fjädrarna med avgasklammer. Funkade kanon. Då kunde vi höja och sänka bakvagnen efter behag 😱😄😄
av Zed82
#1617462
VolvoNisse skrev: lör 13 sep 2025, 16:24 Drog bara fast lätt, alla bultar och muttrar till bussningar och krängningshämmare.

Sänkte ner bilen, gungade ordentligt på fjädringen flera gånger och drog sedan fast allt ordentligt.

Ska egentligen dras med momentnyckel men det är svårt att komma åt muttrarna till bakre länkarmsbussning.

Mätte nu efter lite körning, nu är det 41 cm mellan navcentrum och skärmkant.
Förstår inte hur du inte kunde komma åt att dra med momentnyckel. Ska dras med 115nm vad jag minns så det är rätt ordentligt, särskilt om man ligger ner under bilen och ska dra i en obekväm ställning.
Användarvisningsbild
av VolvoNisse
#1617491
På höger sida fram, bakre länkarmsbussningen (den stora som sitter i en konsol), där är avgasröret ivägen, och momentnyckeln är för stor för att få plats, enda som får plats där är en blocknyckel.

Jag lyckades inte dra med momentnyckel.
På främre bussningen i länkarmen är det bättre med plats.
#1617670
Nu är framfjädrarna utbytta.

Lesjöfors sänksats, sänker ca 40 mm.
TÜV-certifierad sats med intyg.

Standard 240 (ej GLT/TURBO), höjd navcentrum till skärmkant: 43 cm
Original GLT, höjd navcentrum till skärmkant: 39 cm
Höjd med sänkfjädrar fram,GLT, navcentrum till skärmkant: 36.5 cm
Blev 25 mm lägre än original GLT.

Det är skillnad på standardfjädrar och GLT/TURBO, tydlingen är GLT och TURBO modeller lägre fram i original än DL/GL modeller.

Nu ett litet problem: när bilen är upphissad så kan man röra/vrida på fjädern på höger sida, vänster sitter bättre.
Vad säger besiktningen om det ?

Går det att lösa på något sätt ?
Funderar på om det blir bättre med nya övre fjädersäte.

Kan nog behövas nya fjädersäten då bilen gått 73300 mil.
Hört ett dunk ljud från höger fram utan att kunna hitta något, nu misstänker jag övre fjädersätet.
B230fk saknar kraft

Bytte bränsleslangen och då kunde jag s[…]

Baklyktor verkar vara hårdvaluta på ga[…]

Hej! Jag har valt att köpa en modul fr&arin[…]

Visst. Men kunden behöver inte vänta p&a[…]