Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Husvagnsfjädrar från Biltema. Jag monterade sådana på min svågers då ganska nya 745-a. Sedan var det aldrig några problem med tullen. Dom hade vid denna tid ett gupp man skulle köra över och tog det i kollade dom hur mycket du handlat...... Det är den bil jag numera sedan måånga år kört omkring med.
Förstärkte även hans tidigare bil, en 244 -77. Då hade jag liggandes stötdämpare med fjädrar utanpå. Skruvade av fjädrarna och fäste dom brickorna som håller fjädrarna med avgasklammer. Funkade kanon. Då kunde vi höja och sänka bakvagnen efter behag 😱😄😄
VolvoNisse skrev: lör 13 sep 2025, 16:24 Drog bara fast lätt, alla bultar och muttrar till bussningar och krängningshämmare.

Sänkte ner bilen, gungade ordentligt på fjädringen flera gånger och drog sedan fast allt ordentligt.

Ska egentligen dras med momentnyckel men det är svårt att komma åt muttrarna till bakre länkarmsbussning.

Mätte nu efter lite körning, nu är det 41 cm mellan navcentrum och skärmkant.
Förstår inte hur du inte kunde komma åt att dra med momentnyckel. Ska dras med 115nm vad jag minns så det är rätt ordentligt, särskilt om man ligger ner under bilen och ska dra i en obekväm ställning.
På höger sida fram, bakre länkarmsbussningen (den stora som sitter i en konsol), där är avgasröret ivägen, och momentnyckeln är för stor för att få plats, enda som får plats där är en blocknyckel.

Jag lyckades inte dra med momentnyckel.
På främre bussningen i länkarmen är det bättre med plats.

Elbilsparadiset Norge kan få ett rejäl[…]

Ja, det är stor skillnad mellan D4 och D5. […]

Bensinen i förgasaren försvinner inte n&[…]

Bromsbelägg byte

Dina nya belägg kommer att slita in sig till […]