Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av virre93
#1617481
Tjena, nu har jag gett mig på att byta bromsbelägg på egen hand. Följt instruktionsvideos på nätet och det är inga konstigheter, har bytt vänster bak så här långt, och ska även så klart byta på höger sida men innan jag fortsätter har jag en fråga.. jag är ju amatör och nu kommer säkert vissa skriva att "lämna in den istället". Men nej, då lär man ju sig inget, och jag är intresserad av att lära mig detta. :)

Så till min fråga, de gamla beläggen var rejält slitna, så det var dags. Däremot ser man ju att det blivit ett litet spår i bromsskivan där gamla belägget slitit så att säga. Läst mig till att det är onödigt att byta bromsskivan så länge spåret inte är djupare än 2mm och det är det verkligen inte, vi kanske pratar om 0,5-1mm max här, men ändock så är det ju ett litet spår. När man då placerar de nya fräscha beläggen helt i sin ordning så hamnar de ytterst lite (och jag vill verkligen betona ytterst lite här) utanför det spår som det gamla belägget har skapat. Så frågan är; gör detta nånting? Jag tänker att belägget kommer med tiden sätta /slipa till sig till spåret. Har provkört bilen, ingenting konstigt överhuvudtaget, det lät inte och bromsverkan var bra. Men vill ändå dubbelkolla detta med förhoppningsvis mer erfaret folk, som kan utbilda mig lite. Tackar! :)
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1617497
Dina nya belägg kommer att slita in sig till hur skivan faktiskt ser ut.. Det blir en kompromiss, den uppstående kanten på skivan nöts ner en bit och beläggen formar sig efter det som blir kvar.
Kör något 10-tal mil så är det klart. :-) Fram tills dess får du räkna med en liten aning sämre bromsverkan men du lär inte märka det, särskilt när det är bak.
av III
#1617515
Å du kan ju bromsa lite mera fösta tiden så det slits in innan det blir snö och slask så det inte börjar rosta där beläggen ännu inte tar. Ytrost slits bort men så det int hinner bli mera.
av virre93
#1617551
Tackar för svaren! Ja men det var inga konstigheter. De nya beläggen sitter på plats och bromsarna tar riktigt bra. Annan fråga, beläggen jag satte på är av modell ProMeister fram och sedan Remsa bak. Hörde att det ska vara kvalitetsbelägg, kan det stämma? Svindyra var de iaf. Tror jag betalade totalt 2300kr för alla belägg sammanlagt.
#1617552
virre93 skrev: Idag, 11:41 Tackar för svaren! Ja men det var inga konstigheter. De nya beläggen sitter på plats och bromsarna tar riktigt bra. Annan fråga, beläggen jag satte på är av modell ProMeister fram och sedan Remsa bak. Hörde att det ska vara kvalitetsbelägg, kan det stämma? Svindyra var de iaf. Tror jag betalade totalt 2300kr för alla belägg sammanlagt.
Promeister är mekonomens egna märke så det är budget men dom tar hutlösa priser för dom..
finns t.ex. aeromotors / trodo m.fl.. där du kan få brembo/ate/bosch etc för runt 1000kr ish.
nu vet jag inte vilken modell du har så kan inte länka exakta belägg.
Användarvisningsbild
av ShogunX
#1617556
Håller med ovan. Beställ hem sådana delar på egen hand i framtiden och få pengar över till annat. Ibland kan det vara svårt att veta vilka delar som passar vilken bil, men det har användare här på forumet bra koll på.
#1617557
Beställer man från säg Trodo med klickar an i att de ska kolla så delen passar med :-)
av virre93
#1617567
Vad säger ni om Remsa bromsbelägg då?

Om jag tolkar er rätt så är Promeister rätt dyra men att det finns bättre, ex. Brembo? Vet verkstäder som använder sig av Promeister så de kan ju inte vara värdelösa tänker jag?
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1617579
De är inte värdelösa, men man får te.x Ate för mindre pengar på Trodo som är bättre. Du kan lugnt behålla det du har idag, det duger gott och väl till
Bromsbelägg byte

De är inte värdelösa, men man f&ari[…]

Kontakta Atech2 och hör om du kan få ju[…]

Blir billigare med cykeldator. Definitivt, men d[…]

Skakningar framvagn C70

Sök på vibration (eller vibrationer) h&[…]