Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av joj2
#1617347
Halllå Volvomän!
Servopumpen på min kära 945:a havererade när dottern var på långresa med bilen. Verkstad bytte pump+drivremmar. Nu har den rullat de 70 milen hem. Jag konstaterar att remmen som driver servo/fläkt/vattenpump slirar så fort servon belastas. Fläkten stannar upp tills man slutar svänga. Trycker man på remmen mitt mellan två skivor går den in ca 1,5 cm.

Det går inte att spänna den mer, servopumpens fäste är längst ut i spåret och justerskruven bottnar. Vad kan man göra då? Går ju inte att bända med hävarm då pumpen redan är så långt ut som det går? Är det rimligt att en ny servopump går så ”trögt” under belastning att den får remmarna att slira?

Verkstan har monterat en rem som heter 6220MC och har tillägget 065BE. Det verkar vara rätt. Bilen saknar AC och någon kompressor har aldrig funnits.

Vad har ni för tips? Bilen går ju inte att köra annat än till nöds.
Senast redigerad av 4 joj2, redigerad totalt 0 gång.
av joj2
#1617405
lennarte skrev:Finns säkert en kortare rem att köpa.
Det har du förstås rätt i. Men lite konstigt att pumpen inte går att justera ut tillräckligt för att få remmen spänd. Funderar på om fästpunkterna på den nya pumpen är annorlunda placerade så att geometrin blir annorlunda.
#1617477
Nu har bilden klarnat. Verskstan har monterat en servopump med en remskiva för 10 mm kilrem och även monterat en 10 mm rem. Problemet är att drivaxeln och Vattenpumpen har remskivor för 11,9 mm rem, så nu lirar det inte alls. Har pröjsat 8000 spänn för en värdelös reparation till en verkstad som ligger 70 mil bort! :mad:
Känns lönlöst att försöka bråka, men ska kontakta dem iaf.
För att få bilen körbar - vad är minst dåligt: Att köra med 10 mm rem (passar servopumpen) eller 11,9 mm rem (passar vevaxeln och vattenpumpen)?
#1617487
Bör gå att skaffa en annan remskiva på skroten
Jag har 11 mm remmar på båda positioner sedan några år. Jag har en B234F motor och den är lite annorlunda. AC och servopump har 2 st 11 mm remmar medans generatorn har en lång 9,5 mm. Det hjulet (på generatorn)är så slitet (mer än 50000 mil) så förrförra sommaren (när jag bytte toppackning) så satte jag en 11 mm där också. Generatorn sitter högt upp på vänster sida så remmen är ganska lång och får spännas hårt för att inte slira.

Ja, det är stor skillnad mellan D4 och D5. […]

Bensinen i förgasaren försvinner inte n&[…]

Bromsbelägg byte

Dina nya belägg kommer att slita in sig till […]

B230fk saknar kraft

Bränslepumpen kan ge upp till 6 kg så[…]