Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1617282
Jag vet om att bimetaller i låsmotorns överhettningsskydd åldras och behöver åtgärdas,
men hur uppträder låskista då, antar att i de fallen så rör den sig väl inte alls ?

Har plockat ur min bakdörrlåskista och bänktestar den nu, försök till upplåsning sker,
men lyckas inte lyfta armen som låsknoppen är infäst i, trots jag håller kvar testström 2sekunder

Någon idé att då försöka åtgärda motorn?
(om det kanske är någon mekanism istället som gett upp)
#1617287
Det är inte bimetall utan en skivformad PTC-säkring som åldras. Och då blir motorn trött, mycket trött.. Kan rycka till lite i låsknoppen men den orkar inte byta läge. Blir värre när solen har lyst på dörren i fråga och värmt upp låskistan
Man kan bygla förbi säkringen men man måste först bryta isär låskistans plasthus och sen öppna motorn.
Finns en Robert-DIY video på tuben som visar hur man gör
Jag köpte nya låskistor på skroten i stället, har bytt 3 av 4 nu
I en av låskistorna fram var det inte motor/säkring som var problemet utan returfjädern under det stora kugghjulet som gått av. Jag tog fjädern från en kista där motorn gett upp och fick ihop en fungerande av två trasiga :-)
Plasthuset går relativt lätt att skära upp längs svetsen med liten kapskiva på dremel.. Sen får man epoxylimma vid ihopmonteringen

#1617291
Tack för svar
Även om jag fysiskt sköt hävarmen i bottenläge, den som motorn påverkar, så gick inte låsknopparmen upp.

Tog loss hö fram senare, och när jag fysiskt påverkar hävarmen på hö fram, då går låsknopparmen upp på den.

Så därav lär det nog vara mekaniskt fel på min vä bak.
Möjligen den där returfjädern du nämner?
Senast redigerad av 1 Svanis, redigerad totalt 0 gånger.
#1617292
Svanis skrev: Igår, 18:18 ..Så därav lär det nog vara mekaniskt fel på min vä bak.
Möjligen den där returfjädern du nämner?
Om man öppnar plasthöljet och lyfter ur det stora vita plastkugghjulet så ligger fjädern på kugghjulets baksida. Den ska dra tillbaka hjulet till mittläget när motorn inte driver åt endera hållet. Går fjädern av så hamnar kugghjulet i ett ytterläge och hela mekanismen låser sig i nåt konstigt läge..
Minns inte riktigt men ena motor-riktningen borde rimligen vara "lås upp"
I "lås"-riktningen kan motorn gå antingen en kort tid för att få icke blockerat låsläge, eller en längre tid för att nå blockerat. Sen går motorn alltid tillbaka till neutralläget med fjäderkraft medan mekanismen stannar där den blev "parkerad". Förutsatt att fjädern är frisk vill säga :-)
#1617359
Svanis skrev: Idag, 05:32 Tack för tips
Minnesfragmenten kommer sakta tillbaka. :-)
När stora nylonhjulet gått hela långa vägen till blockerat låsläge och inte har någon fungerande returfjäder så blir det stående och tjurar där. När det sen kommer en "öppna"-impuls så är den alldeles för kort för att hjulet ska kunna gå med motordrift hela vägen tillbaka till mittläget och sen till "öppna". Förblir låst alltså.
Prova att trycka flera gånger på "öppna" på fjärrkontrollen, då kanske det kommer fram till slut :-D Skulle isåfall bekräfta brusten fjäder-hypotesen.
#1617366
Nja BLL läget har den inte fastnat i,
bara att sätta sig I förarsätet och sträcka sig bakåt och dra upp låsknoppen, sen går det att öppna.

BLL inträder i vä bak, och urkopplas OK, men låsknoppen åker inte upp.

Förresten, det sitter 2st mikrobrytare, en är 2-polig, den andra är 3-polig
Kontaktstycket det andra med avkänningen ār 4-poligt, men inte alla är kontakterade?
#1617370
Svanis skrev: Idag, 19:06 Nja BLL läget har den inte fastnat i,
Den kan vara fast på den långa resan mellan BLL-aktivering och upplåsning :-)
Men det kan ju vara nåt helt annat fel, motor som lagt av helt t.ex.
Svanis skrev: Idag, 19:06 Förresten, det sitter 2st mikrobrytare, en är 2-polig, den andra är 3-polig
Kontaktstycket det andra med avkänningen ār 4-poligt, men inte alla är kontakterade?
Minns inte riktigt men motorn går iallafall inte via någon gränslägesbrytare, den ska alltid fungera i båda riktningarna.
En mikrobrytare talar väl om att dörren är öppen till innerbelysning och larm, den andra kvitterar väl åt c-låsenheten att dörren är låst
#1617373
Märkligt med dubbla mikrobrytare ändå, när bara 2-tråd är kontakterade i gråa kontaktstycket med avkänningen.
Kanske ligger motstånd i som balanserar(på samma sätt man gör på inbrottslarm, där trippelbalansering är vanligt)
och allt kan dela gemensamma 2st ledningar.

Kom på att både den felaktiga jag tog bort och den begagnade fungerande som jag ersatt med nu, båda har ärjningar på lödningar till 2-poliga mikrobrytaren
#1617375
Svanis skrev: Idag, 19:45 Märkligt med dubbla mikrobrytare ändå, när bara 2-tråd är kontakterade i gråa kontaktstycket med avkänningen..
Enligt schemat ska ena mikrobrytaren gå direkt c-lås styrenheten, den andra verkar ligga som gränslägesbrytare i serie med motorn och dessutom saknas utgång i schemat till att tända innerbelysningen, här måste ju Haynes ha missat nåt?
Vad jag minns från mina mätningar så ligger motorn direktkopplad till ett par pinnar i ett kontaktdon.
Kanske finns olika generationer av c-låskopplingen :-) Jag tror inte riktigt på detta schema..
20250915_195254.jpg
20250915_195254.jpg (1.1 MiB) Visad 50 gånger
Senast redigerad av 3 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]