Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag vet om att bimetaller i låsmotorns överhettningsskydd åldras och behöver åtgärdas,
men hur uppträder låskista då, antar att i de fallen så rör den sig väl inte alls ?

Har plockat ur min bakdörrlåskista och bänktestar den nu, försök till upplåsning sker,
men lyckas inte lyfta armen som låsknoppen är infäst i, trots jag håller kvar testström 2sekunder

Någon idé att då försöka åtgärda motorn?
(om det kanske är någon mekanism istället som gett upp)
Det är inte bimetall utan en skivformad PTC-säkring som åldras. Och då blir motorn trött, mycket trött.. Kan rycka till lite i låsknoppen men den orkar inte byta läge. Blir värre när solen har lyst på dörren i fråga och värmt upp låskistan
Man kan bygla förbi säkringen men man måste först bryta isär låskistans plasthus och sen öppna motorn.
Finns en Robert-DIY video på tuben som visar hur man gör
Jag köpte nya låskistor på skroten i stället, har bytt 3 av 4 nu
I en av låskistorna fram var det inte motor/säkring som var problemet utan returfjädern under det stora kugghjulet som gått av. Jag tog fjädern från en kista där motorn gett upp och fick ihop en fungerande av två trasiga :-)
Plasthuset går relativt lätt att skära upp längs svetsen med liten kapskiva på dremel.. Sen får man epoxylimma vid ihopmonteringen

Tack för svar
Även om jag fysisk sköt hävarmen i bottenläge, den som motorn påverkar, så gick inte låsknopparmen upp.

Tog loss hö fram fram senare, och när jag fysiskt påverkar hävarmen på hö fram, då går låsknopparmen upp på den.

Så därav lär det nog vara mekaniskt fel på min vä bak.
Möjligen den där returfjädern du nämner?
Svanis skrev: Idag, 18:18 ..Så därav lär det nog vara mekaniskt fel på min vä bak.
Möjligen den där returfjädern du nämner?
Om man öppnar plasthöljet och lyfter ur det stora vita plastkugghjulet så ligger fjädern på kugghjulets baksida. Den ska dra tillbaka hjulet till mittläget när motorn inte driver åt endera hållet. Går fjädern av så hamnar kugghjulet i ett ytterläge och hela mekanismen låser sig i nåt konstigt läge..
Minns inte riktigt men ena motor-riktningen borde rimligen vara "lås upp"
I "lås"-riktningen kan motorn gå antingen en kort tid för att få icke blockerat låsläge, eller en längre tid för att nå blockerat. Sen går motorn alltid tillbaka till neutralläget med fjäderkraft medan mekanismen stannar där den blev "parkerad". Förutsatt att fjädern är frisk vill säga :-)

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge de[…]

Om del inte startar med en förgasare full med[…]

Vad tror ni och fylla upp tanken med enbart hvo100[…]

Vevhusventilation B5204T9

Hej, Någon som vet hur vevhusventilationen […]