Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av yes000
#1617218
Tänkt lossgöra ventilkåpan för att rengöra den och annat men då måste injektorer demonteras först för att sen monteras igen med nya brickor samt O-ringar!
Är det dessutom tvunget att kalibrera samt att koda om bef: injektorer?

Ps: har Vida 2014d men hittar ej något om detta där!
av emtor
#1617245
Jag gjorde samma jobb på min V70. Behövde inte kalibrera eller koda om spridarna.
Det blev lite strul med att få ut en utav spridarna på trots av att jag följde SiRobbs metod.
https://www.youtube.com/watch?v=NL8JI10Du18
SiRobbs metod går ut på att använda mängder med carbclean samt att knacka spridarna lite medurs och moturs för att få en roterande rörelse.
Jag knackade mest moturs och fick till slut upp spridaren, men i samma vevan så skruvade jag ju loss kroppen från munstycket vilket satt fast i spridarbrunnen.
När spridarna var ute gjorde jag rent botten i brunnarna med en rund pinne och en liten stålborste fästat på endan av pinnen.
Du behöver nya kopperbrickor och fästklammer/bultar.
Det läckte diesel överallt när jag startade bilen, men man stramar bara efter tills det inte läcker mera.
av yes000
#1617284
Tack för svar, krävs lite förberedelse tydligen , en del kör med olika cleaners för injektor ska lossna lättare!
Beställer även bult o klämma som du säger.. Gjorde du rent injektorer ngt: också eller?
av emtor
#1617300
Carbclean är riktigt arga saker, löser upp det mesta.
Se bara till at inte försöka dra upp dom rakt upp, det skiter sig direkt, dom lossnar sällan på det viset.
Knacka med en träbit och en hammare moturs och medurs där röret från pumpen skruvas på, en liten millimeter eller två i taget.
Rå kraft och en stor slägga är ingen god ide,-carbclean och tålamod deremot fungerar bättre.
Jag gjorde rent alla spridare på utsidan och så till att alla hålen i munstycket var öppna.
Den jag fick problem med att lossna skruvade jag bort munstycket på och så till att hålen inte var igensatt.
En mycket tunn ståltråd är bra att använda här. En tråd från en fin stålborste borde passa bra.
Det allra bästa är att köpa nya kopplingar/rör från pumpen till spridarna, något jag inte gjorde, men det funkade endå med dom gamla.
av yes000
#1617337
Frågan är om man verkligen behöver byta klämmorna, dessa kan ju bli lite deformerade förstårs efter bultens moment, men kan man undra varför det säljs så mycket begagnade då o andra sidan?
av emtor
#1617342
Klämmor, bultar och kopparbrickor kostar inte mycket, så bättre att vara på den säkra sidan.
Får man en läcka nere i brunnen skapas det en stenhård gegga efter ett tag som gör det svårt att få loss spridarna.

Från en lekman: Går inte bromsar p&ar[…]

Injektorer

Klämmor, bultar och kopparbrickor kostar inte[…]

Ja, dagens elsystem är svåra att fö[…]

Âr det någon som nått fram i mot[…]