Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av yes000
Tänkt lossgöra ventilkåpan för att rengöra den och annat men då måste injektorer demonteras först för att sen monteras igen med nya brickor samt O-ringar!
Är det dessutom tvunget att kalibrera samt att koda om bef: injektorer?

Ps: har Vida 2014d men hittar ej något om detta där!
av emtor
Jag gjorde samma jobb på min V70. Behövde inte kalibrera eller koda om spridarna.
Det blev lite strul med att få ut en utav spridarna på trots av att jag följde SiRobbs metod.
https://www.youtube.com/watch?v=NL8JI10Du18
SiRobbs metod går ut på att använda mängder med carbclean samt att knacka spridarna lite medurs och moturs för att få en roterande rörelse.
Jag knackade mest moturs och fick till slut upp spridaren, men i samma vevan så skruvade jag ju loss kroppen från munstycket vilket satt fast i spridarbrunnen.
När spridarna var ute gjorde jag rent botten i brunnarna med en rund pinne och en liten stålborste fästat på endan av pinnen.
Du behöver nya kopperbrickor och fästklammer/bultar.
Det läckte diesel överallt när jag startade bilen, men man stramar bara efter tills det inte läcker mera.
av yes000
Tack för svar, krävs lite förberedelse tydligen , en del kör med olika cleaners för injektor ska lossna lättare!
Beställer även bult o klämma som du säger.. Gjorde du rent injektorer ngt: också eller?

Hej. Vi besiktigade den gamla diesel toyota Hi-Ace[…]

Injektorer

Tack för svar, krävs lite förberede[…]

V70N 2004 strular

Tjena. Bilen började helt plötsligt g&ar[…]

Jag vet om att bimetaller i låsmotorns ö[…]