- Idag, 08:26
#1617082
Oavsett drivmedel är Sverige en udda marknad i Europa. Vi har mer plats än de flesta andra länder, så vi har av tradition köpt större bilar än på andra håll.
Dessutom har vi av vägsaltet lärt oss att om vi inte vårdar bilarna blir de knäckebröd i rasande takt, så vi håller efter dem och reparerar skador mer frekvent än på andra håll. Det har legat billiga(re) elbilar i fatet då de ofta är billigare bland annat för att de är producerade med nyutvecklade metoder (större karosspaneler) som gör dem dyrare att laga. Jag har sett att Tesla i alla fall insett detta och delat upp utsatta partier av bilarna i fler delar på senaste modellerna.
Elbilar är nytt för de flesta biltillverkare. Utvecklingskostnaderna är höga och måste hämtas hem på något sätt för att man ska överleva. Det är lättare att få in fler kronor i marginal på dyra bilar än på billiga.
Dessutom har vi av vägsaltet lärt oss att om vi inte vårdar bilarna blir de knäckebröd i rasande takt, så vi håller efter dem och reparerar skador mer frekvent än på andra håll. Det har legat billiga(re) elbilar i fatet då de ofta är billigare bland annat för att de är producerade med nyutvecklade metoder (större karosspaneler) som gör dem dyrare att laga. Jag har sett att Tesla i alla fall insett detta och delat upp utsatta partier av bilarna i fler delar på senaste modellerna.
Elbilar är nytt för de flesta biltillverkare. Utvecklingskostnaderna är höga och måste hämtas hem på något sätt för att man ska överleva. Det är lättare att få in fler kronor i marginal på dyra bilar än på billiga.
Anders, XC90 D5 AWD Inscription 2019.