PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Chrar
#1616982
Hej!har ett dåligt batteri och kontrollerade spänning ut fr generator,6,45 v (på lite hög tomgång) samma vid kablar till reläet.Är det ok spänning el bör den vara högre.lossade minus kabel till batteriet och bilen dog

Mvh
av LarsBd
#1616998
Laddpänningen är för låg och om generatorn laddar bör motorn inte dö vid bortkoppling av batteriet. 6.45V är däremot ett ok värde för ett nyladdat batteri.
Jag förutsätter att det är en likströmsgenerator av originaltyp.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1617045
Om du byter kol i generatorn måste man i regel svarva kollektorn. Annars riskerar kollektion att brinna upp
av LarsBd
#1617053
Jag fick höra av en elektriker att man inte ska svarva eller slipa kollektorn i onödan , efter ett antal timmar av roterande mot kolen får ytan en slät och hårdare yta som man vill ha kvar.
Är ytan däremot repig och eller orund är det sannolikt nödvändigt att åtgärda.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1617077
På dessa äldre typer av generatorer slits kollektor och kol ihop så dom passar perfekt. Oftast när man sedan byter kol så passar då inte dom nya kolen exakt mot kollektorn och det kan bli gnistbildning. Dessutom blir kollektorn ofta med åren oval. Dom gamla slitna kolen följer kollektorn bättre (kortare, lägre vikt) än nya (längre, högre vikt. Detta gör att kolen inte följer kollektorn lika bra och det blir gnistbildning och värme som förstör kollektorn.
Generator Pv 444

På dessa äldre typer av generatorer sli[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Testade nu med original tryckklocka och satte 2 br[…]

Så jag misstänker att de börjar bl[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]