Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1616842
Det kan ingen veta. Kanske. Tråkigast blir det om några generationer att upptäcka att det hade hjälpt om vi hade gjort något, men det gjorde vi inte.
Personligen tror jag att vi behöver sluta flänga omkring som vi gör. Men jag vet förstås inte heller.
#1616843
apersson850 skrev: lör 06 sep 2025, 17:38 ..Tråkigast blir det om några generationer att upptäcka ...
Vi behöver inte vänta flera generationer, klimatförändringen går snabbt..
Har lekt med tanken att flytta till varmare klimat när jag blir pensionär men det är många delar av världen redan nu blivit no-no pga klimatkris. Kanske bästa att ducka problemet så länge det går här i kyliga nord..
#1616848
Lövet skrev: lör 06 sep 2025, 17:37
Okalettos skrev:Frågan är dock om det 'räddar klimatet'.. Vem vet, det kanske t o m redan är för sent att vända trenden beroende på hur moder naturs tipping-points verkar..
Vilket inte på något sätt är ett argument för att fortsätta åka runt i bensin eller dieselbilar dock.
Nä verkligen inte, i vart fall inget bra argument. Det mesta här i världen kommer ju dock till ett pris..
Jag menar absolut inte att vi ska stoppa elbilsbatteriutvecklingen, för en vacker dag kommer (förhoppningsvis) en batteriteknik som är både billigare, bättre och kanske rentav mer hållbar, som verkligen kan göra skillnad på bred / global front..
#1616851
Okalettos skrev: lör 06 sep 2025, 18:24 .. billigare, bättre och kanske rentav mer hållbar..
Lägg till mindre brandfarlig så är jag med :-)
Eldrift med bränsleceller är ingalunda ett dött spår, utveckling pågår för att få ner kostnaden och öka livslängden..
#1616856
Erik Å skrev:Lägg till mindre brandfarlig så är jag med :-)
Om du tänker på brandfara så är det ett argument FÖR eldrift, inte emot det. Brandrisken är mycket högre i en bensin eller dieselbil.
#1616858
Lövet skrev: lör 06 sep 2025, 20:09 Brandrisken är mycket högre i en bensin eller dieselbil.
Sådana bilar tar eld under drift. Elbilar med latenta fel i batterierna tänder precis närhelst de vill. Det ser jag som ett allvarligt problem. Två biltransportfartyg har redan brunnit, det ena sjönk..
Men risken är givetvis mångdubbelt högre under pågående laddning
#1616860
Erik Å skrev:. Två biltransportfartyg har redan brunnit, det ena sjönk..
Vilken båt tänker du på? Som du ser är brandorsakerna inte elbilar bara för att dessa finns på båten. https://gcaptain.com/a-brief-look-back- ... ier-fires/
#1616869
Rätt spektakulärt att se ett större Li-jon ventilera, följt av gasexplosion.
Är man bra på att springa så kan man hinna undan innan övertändning av gasmolnet sker :-D
Det borde ingå i allmänbildningen att veta vad ett vitt moln runt ett elfordon innebär

Filmen är alarmistisk men det ligger något i vad de säger, har själv sett en kinesisk tillverkare som skippade intern säkring i cellerna (förlitar sig på shutdown separator som inte fungerar av okänt skäl), säljer celler med diverse tillverkningsdefekter, fuskar med UN-certifieringen och dessutom inte vet vad statistisk processkontroll är för något (möjligen därför shutdown inte fungerar) :-/

#1617009
Har dykt upp ett par lågprisbilar till nu. (Borde förhoppningsvis också innebära lägre pris på begagnade alternativ så småningom.)
MG 5S. 64kWh för 310392kr med tre års fri service och 7 års nybilsgaranti.
En mellanstor bakhjulsdriven SUV med hyfsad räckvidd, 465 km WLTP, ca 30 mil mer realistiskt på motorväg.
https://www.blocket.se/annons/1002998405
Fick också upp reklam för Skywell, har aldrig hört talas om, men större bil och större batteri 86kWh(642km WLTP) för 475000kr
https://www.blocket.se/annons/jonkoping ... 1002824588
#1617013
Det är bra att det kommer alternativ. Något man ska vara klar över om man satsar på en bil från någon nyetablerad importör är att det är inte alltid så lätt om det blir något slags problem. Deras resurser i den vägen är ofta begränsade i början. Ibland ganska länge, för har man låga priser blir det mindre marginal till att bygga upp sin organisation.

En av ungarna har en BYD, som ju ändå inte är helt nyetablerade. Hon hade oturen att få bilen påkörd på en parkeringsplats. Enbart plåtskador, bilen gick att köra. För att få den reparerad fick hon köra 55 mil (tur och retur). Hade jag råkat ut för det med min Volvo hade jag kört sex mil (egentligen inte det heller för jag råkar jobba där verkstaden är, men det är ju en ren slump, förstås).
  • 1
  • 456
  • 457
  • 458
  • 459
  • 460
Generator Pv 444

Hej! Tack för svar ja orginal Astrolite.Kolen[…]

"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på d[…]

Kabelhärvan är från reservdelsbile[…]

Volvo XC70 - 2012 (AC problem)

Om du har gas och kompressorn snurrar men du f&ari[…]