Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sm7ovk
#1616301
Håller på att byta drivaxel på högersida, den långa, och blir inte riktigt klok på hur mycket som måste tas isär. Någon som har tips på en bra video som visar det?
Jag har sett
men det ser inte riktigt likadant ut på min V70 utan min mutter till bussningen är på ovansidan mot axeln, (så väldigt trångt). Den muttern har jag fått loss men tycker inte det blir någon speciellt stor kraft med spännbandet för vinkeln blir inte lika bra som på videon. Lossa styrstag också?
av sm7ovk
#1616721
På senare videon är det snustorrt när han drar ut axeln, men på min kom det en del olja... När jag känner på läppen där axeln går in så känns den oskadad men tja... Någon aning om vad som kan ha hänt?
Tycker oljan kom från växellådan annars skulle man kunna tänka sig att den inre knuten skulle läcka, men sitter lite väl långt ut för att det skulle kunna komma olja vid lådan. Jag har i och för sig inte lyft upp båda sidor på bilen så höger sidan är högre upp och du skulle man kunna tänka sig att det runnit olja från knuten utmed axeln, men det känns även lite för mycket olja.
Några idéer?
#1616804
Stort tack för info!

Var inne under och kollade - läppen ser ut att vara oskadad.
Anar att en hel del av den olja som läckte kommer från knuten. Väldigt svart och bilen har stått lutad några dagar så det kan ha runnit utmed axeln till lådan från den skadade damasken.

Påfyllning? På min gamla V70 från 97 fyllde man på vid vänster framhjul, (om jag kommer ihåg rätt), någon som vet vilken skruv det är på den här modellen?
Jag har 1l från den gången kvar, men funkar den för den nyare V70? Volvo original 1161645 och de lådor som nämns på flaskan är M56, M58, M59, M65, M90 och M5M42 - men jag köpte den troligen 2002 så då fanns säkert inte FTs låda på programmet... VPARTS har en där samma lådor nämns men även M66 som jag har för mig sitter i FTn.
#1616885
Nej jag tänkte på växellådan. Påfyllningsskruven är lokaliserad och öppnad. Sitter nära axeln på vänster sida och några dl kan jag nog få på - men funkar den oljan jag hade hemma?
#1616889
Nu har jag bytt drivaxel och spindelled - om någon mer skall göra bytet;
Original spindelled är fastnitad och nitarnas diameter är 10.5mm - mest så att man inte borrar i godset och det är helt omöjligt att se nitarnas diameter innan de är ute... Ersättnings spindelled fästs med tre M10 skruv.
Framifrån kommer man in med ett spett in ungefär där styrleden sticker ut - här kan man bända vilket enklast görs av någon annan än den som byter själva spindelleden.
Även enklast att man är två när drivaxeln skall monteras så att en kan hålla upp den medan den andre styr in underifrån. Lagerhållaren kan inte skruvas på förrän axeln är på plats i växellådan. Hållaren har en bredare del som skall vara neråt och den skruven är enklast att ha i tryckt när man sedan sätter dit hållaren.
Där vänster drivaxel går ut finns även påfyllnadsskruven för växellådan och denna lossas med 24mm nyckel.
Tack för alla bra kommentarer!
Jens

Den har antingen stått utomhus eller i ett f[…]

Värmepaket 940

Jo skulle väl använt sökmotorn, det[…]

Nu har jag bytt drivaxel och spindelled - om n&ari[…]