Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sm7ovk
Håller på att byta drivaxel på högersida, den långa, och blir inte riktigt klok på hur mycket som måste tas isär. Någon som har tips på en bra video som visar det?
Jag har sett
men det ser inte riktigt likadant ut på min V70 utan min mutter till bussningen är på ovansidan mot axeln, (så väldigt trångt). Den muttern har jag fått loss men tycker inte det blir någon speciellt stor kraft med spännbandet för vinkeln blir inte lika bra som på videon. Lossa styrstag också?
På senare videon är det snustorrt när han drar ut axeln, men på min kom det en del olja... När jag känner på läppen där axeln går in så känns den oskadad men tja... Någon aning om vad som kan ha hänt?
Tycker oljan kom från växellådan annars skulle man kunna tänka sig att den inre knuten skulle läcka, men sitter lite väl långt ut för att det skulle kunna komma olja vid lådan. Jag har i och för sig inte lyft upp båda sidor på bilen så höger sidan är högre upp och du skulle man kunna tänka sig att det runnit olja från knuten utmed axeln, men det känns även lite för mycket olja.
Några idéer?
Rengör sensorer parkingshjälp

Japp, fick bytt en fram och en bak för n&arin[…]

Växellådsolja

Tja. Undrar vad som skiljer mellan aw-1 och aw-2 s[…]

Hej på er! Har haft problem med min volvo a[…]

Yttre dörrlister lossnat

Jo tänkte de om ingen vet av några andr[…]