Jag har en momentnyckel som jag brukar använda. Men sen hur pass exakt den är vet jag ej.
Har kommit lite längre nu med skruvandet.
Bulten som höll fast oket på okhållaren lossnade relativt smidigt. Värre var det med de två insektssbultarna på okhållaren. De satt som bara den. Lyckades lossa dem med en förlängare.
Sen kom nästa problem när jag skulle skruva bort de gamla glidpinnarna på okhållarna för att montera nya. De blev runddragna direkt.
Löste det med en rörtång och mkt tålamod.
Slipade glidytorna på hållarna.
Har även försökt att borsta så gott jag kunde på själva kontaktytan där brommsskivan ska ligga mot.
Under demonteringen hittade jag vad som var anliggande. Glidytorna på båda hållarna var dålig på utsidan på bägge sidorna. Var tydligt att de var anliggande då de var mer slitna än de inre klotsarna. Klotsarna låg ann mot skivan och kunde ej gå tillbaka helt.
Det jag har fastnat på nu är vid montering av de nya gummiskydden på oket. Får inte till hur de ska sitta. Även nya glidpinnen i oket vill inte riktigt passa? Ska jag lägga på lite silikon på den? Har gjort rent i hålet där den gamla satt.
Köpte även en stor polygrip som jag tänkte använda senare för att trycka tillbaka kolvarna. Men då lägger jag något mellan kolven och polygripen.
IMG_0650.jpeg (3.12 MiB) Visad 26 gånger
IMG_0651.jpeg (3.11 MiB) Visad 26 gånger
IMG_0652.jpeg (3.31 MiB) Visad 26 gånger
IMG_0653.jpeg (3.2 MiB) Visad 26 gånger
IMG_0655.jpeg (3.63 MiB) Visad 26 gånger
IMG_0656.jpeg (3.96 MiB) Visad 26 gånger
IMG_0657.jpeg (3.56 MiB) Visad 26 gånger
IMG_0659.jpeg (3.72 MiB) Visad 26 gånger
IMG_0660.jpeg (1.88 MiB) Visad 26 gånger
IMG_0662.jpeg (2.32 MiB) Visad 26 gånger
lennarte skrev: ↑Igår, 08:12
Lars82 skrev:Hittar dock inget åtdragningsmoment på när jag ska återmontera allt.
Kan jag använda den gamla bromsoljan jag har när jag slipar rent kolvarna med våtslippapper? Vilken grovlek bör jag ha?
När jag återmonterar de tre bultarna, bör jag lägga på lite kopparpasta på gängorna innan?
Åtdragnings momentet står på bilden tidgare i tråden
Det funkar bra
Jag gör så, men har man inte "momentet i fingrarna" är det bättre med låsvätska. Jag använder der ibland, men då måste det vara absolut rent