Diskutera kommande modeller och/eller EVOLVE

Moderator: Moderatorer

av Kermit75
#1616440
Öhhhhhhh

” EU:s tullar på batterielektriska bilar som införts för att skydda sin egna bilindustri från billig kinesisk import gäller inte hybridbilar. Kinesiska elbilstillverkare väntas därför öka produktionen av hybridbilar. Vissa biltillverkare väntas även flytta produktion från Kina till EU för att undvika de höga tullarna.

https://www.trafa.se/vagtrafik/kinesisk ... lar-15154/
av Lövet
#1616441
Kermit75 skrev:Öhhhhhhh

” EU:s tullar på batterielektriska bilar som införts för att skydda sin egna bilindustri från billig kinesisk import gäller inte hybridbilar. Kinesiska elbilstillverkare väntas därför öka produktionen av hybridbilar. Vissa biltillverkare väntas även flytta produktion från Kina till EU för att undvika de höga tullarna.

https://www.trafa.se/vagtrafik/kinesisk ... lar-15154/
Inte 100% på långa vägar. Tullarna mot Byd, Greely och SAIC ligger på 17, 18,8 och 35,3 procent.

Går Kina över till att exportera större mängder hybridbilar istället är jag rätt säker på att tullarna kommer omfatta dessa också framöver.
av Lövet
#1616444
Kermit75 skrev:Menade att bilarna är 100% el, inget annat. EU ska döda hybrider med krångligt regelverk….

https://carup.se/sa-slar-skattehojninge ... dhybrider/
Ah, jag läste in nåt annat. EUs regelverk för hybrider kommer tvinga fram så stora batterier är hybriddelen blir helt meningslös. Krävs det 30-40kwh batteri för att få en rimlig förbrukning i körcykeln är det ju effektivare att stoppa i 40kwh till istället för en komplett drivlina extra....
av 20FJan
#1616748
Lövet skrev: lör 30 aug 2025, 21:25. Hoppas det också, det är en riktigt energiineffektiv biltyp detta. Värre än vanliga hybrider. Det är i princip en Nissan Leaf och en vanlig bil inklämt under samma skal framställningsmässigt. En jättedålig utveckling.
Hur är det sämre?
Man klarar sig på el i princip 100% av sin körning men har bensin som reservtank eller om man har brottom någonstans på långkörning. Ska du ha tre ggr så stort batteri blir den ännu tyngre och du nyttjar sällan den kapaciteten ändå.
Om det är intressant beror helt på priset jämfört med en helel med 100+ kWh…
av Lövet
#1616767
20FJan skrev:. Ska du ha tre ggr så stort batteri blir den ännu tyngre och du nyttjar sällan den kapaciteten ändå.
Batteriet behöver inte vara 3ggr så stort eftersom du slipper hela vikten av tank, växellåda, motor, alla avgasreningssystem. Plus miljöförstöringen av att tillverka dessa saker som bara ska användas nån gång per år. Det räcker lätt med 80-90kwh, batteriet är redan 39kwh.
av 20FJan
#1616776
Jag håller med, men om du får hybriden rejält billigare kan det vara värt det. Jag menar också att det nästan blir lika illa att släpa runt på en massa batterikapacitet i onödan också och förbrukningen på el lär ju hamna likvärdigt.
Nackdelen är även kostnad för årlig service på en motor som kanske inte ens har startats.
av LJN
#1616785
Är husvagnsägare och för mig så laddhybrid en hygglig kompromiss. En "ren" elbil med en större/tyngre husvagn på dragkroken får väldigt kort räckvidd. Och ladda en elbil + husvagn på laddstationerna är inte lätt eller smidigt.
#1616794
LJN skrev: Idag, 19:15 Är husvagnsägare och för mig så laddhybrid en hygglig kompromiss. En "ren" elbil med en större/tyngre husvagn på dragkroken får väldigt kort räckvidd. Och ladda en elbil + husvagn på laddstationerna är inte lätt eller smidigt.
Nu har inte jag elbil men väl husvagn, ett alternativ skulle kunna vara att leta laddare med appen eTrucker.
Den ska vara anpassad till just större fordon, hur väl det stämmer har jag dock inte undersökt då jag inte har elbil.

Jag tror dock att det skulle krävas en viss tillvänjning att gå från diesel till något som kräver mer frekventa stopp, speciellt när resorna med husvagnen ofta blir 5-600 mil.
Växellådsolja

AW-2 sägs vara tunnare för att minska fr[…]

Missljud motor XC90 D5 -16

Tja! Har ett missljud från motorn som fr&aum[…]

Jaha. Det kan fungera lite olika på olika bi[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

Är husvagnsägare och för mig s&ar[…]