Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Micce1980 skrev:@hullan, Ja vill ni så ska ni köra på det. Men ekonomiskt positivt blir det inte, tyvärr
Manuell ja, men kör den i alla fall 1000 mil till och sälj innan 10 000 mil om inte annat. Men 45 min kan ju lika gärna vara 30 min 90-väg och då växlar man ju inte så ofta. Kört automat sedan 2017 nu och man går ju inte gärna tillbaka men det är nog lättare att härda ut antar jag :)
Det är just den tankebanan jag fastnar i ibland. I min värld finns det två läger - antingen bestämmer man sig för att ha bilen i 10-15 år och köra den till 25000 mil+ - eller så byter man in den medan den fortfarande har relativt högt andrahandsvärde.

Om man bestämmer sig för att ha den länge så skaffar man sig såklart en ekonomisk frihet genom att inte ha avbetalning på en bil varje månad. Men detta bygger såklart på att bilen inte är ett konstant renoveringsprojekt :) - väljer man detta alternativet så får man såklart leva med att äga en bil som känns lite mer omodern och sliten. Jag har full respekt för de som ser en bil som ett redskap och gärna kör en äldre bil utan krusiduller.

Jag tror ofta att jag fastnar i att - om jag ändå ska sälja den om två år eller vänta till 10.000 mil - ja då kan jag lika gärna göra det nu. Alltså det blir en märklig mellanväg i min värld. Antingen byter jag in den när den fortfarande är ganska värd ELLER så kör jag slut på bilen.

Vi får just nu ca 145-150tkr för V40n (har fått fast bud på 137 från en volvo handlare och 147 från en icke Volvo) vi har 50tkr kvar att finansiera på den. Detta ger mig ca 95 över att lägga kontant på en XC40. Troligtvis tar jag några tusenlappar från spar och lägger kanske 100tkr kontant på en XC40

Det är ingen vidare dyr bil vi kikar på - utan en väldigt "smör o bröd" XC40. Finns en del T2or med låga mil för strax under 300tkr. Tänker att man kan pruta ned dessa till 285 kanske.

Är jag helt ute och cyklar?
Jag byter inte bil i onödan, kan man säga. Mig kan inte bilhandlarna leva på. Men när jag köper en blir det en som jag har råd att betala där och då. Har aldrig köpt en bil på avbetalning. Då väntar jag hellre tills jag har råd. Har köpt tre nya och några begagnade på det viset.
Ok så du menar att du vid ett par tillfällen gått och lagt 3-400k kontant på en ny bil? Det är för mig helt obegripligt… men man är ju olika.

Alltså jag är inte trög - jag förstår såklart att min bil blir dyrare än objektpriset på den när jag betalar av den med ränta över flera år.

Men där är något med ekonomiplaneringen som bara känns mer korrekt att betala en liten summa varje månad, snarare än att dumpa ett stort kapital på en bil.

Ofta löser jag ju ut lånet hos Volvo långt innan den avtalade tiden och amorterar av lånet när jag byter bil. Detta har fungerat bra för mig just gällande Volvo, eftersom de har så bra andrahandsvärde.

Jag hade en V60 2019 som jag köpte för 269 000:- oktober 2021. Sålde den till riddermark i september 2024 för 205 000;- och då behöll jag vinterhjulen själv
Senast redigerad av 1 hullan, redigerad totalt 0 gånger.
apersson850 skrev:Jag byter inte bil i onödan, kan man säga. Mig kan inte bilhandlarna leva på
Samma här, dels byts det inte bil ofta och det är kontant som gäller. Eller Banköverföring, förr hette det växel. Detta gäller frugans bilar. Vad gäller mina egna är det lågpris som gäller. Från 300 kr för min första bil 1973 till min dyraste (5000 kr) 1995. Dom senaste har jag fått gratis som sista ägare innan skrotning. Den sista?? (Min 745-a) fick jag av min svåger 2008 när Volvo vägrade byta in den mot en ny V70. Han köpte en Toyota istället
lennarte skrev:
apersson850 skrev:Jag byter inte bil i onödan, kan man säga. Mig kan inte bilhandlarna leva på
Samma här, dels byts det inte bil ofta och det är kontant som gäller. Eller Banköverföring, förr hette det växel. Detta gäller frugans bilar. Vad gäller mina egna är det lågpris som gäller. Från 300 kr för min första bil 1973 till min dyraste (5000 kr) 1995. Dom senaste har jag fått gratis som sista ägare innan skrotning. Den sista?? (Min 745-a) fick jag av min svåger 2008 när Volvo vägrade byta in den mot en ny V70. Han köpte en Toyota istället
Tack Lennart, känns som att du och jag inte spelar i samma liga då. Jag skulle aldrig köra runt mig själv eller mina barn i en 745-a. Livet är för kort för att köra gamla skrothögar. Jag värderar navigation, komfort, spotify, säkerhetssystem mm ganska högt
Om man räknar med att få högre avkastning på en alternativ investering så är det bara dumt att betala bilen kontant. Det kan vara rekommenderat att ha lägre lån än vad bilen är värd -- men det handlar mer om riskminimering.

Jag är lite dum. Jag tycker om att ha den egna bilen betald. Jag har lånat minimalt för att få subventionerad service och försäkring. Det var ekonomiskt fördelaktigt att göra det. :-)
Malmstroem skrev:Om man räknar med att få högre avkastning på en alternativ investering så är det bara dumt att betala bilen kontant. Det kan vara rekommenderat att ha lägre lån än vad bilen är värd -- men det handlar mer om riskminimering.

Jag är lite dum. Jag tycker om att ha den egna bilen betald. Jag har lånat minimalt för att få subventionerad service och försäkring. Det var ekonomiskt fördelaktigt att göra det. :-)
Det låter helt vettigt tycker jag. Precis som du säger ser jag alltid till, både gällande min och fruns bil att bilarna är värda mer i andrahand än vad vi har i lån på dem.
Som exemplet med hennes V40 har vi ca 50 kvar i lån på den. Men jag har fått bud på 137-147 från handlare. Detta är ju såklart dagsläget - men det är det enda jag kan gå på
20FJan skrev:Ingen tanke på elbil? Då det ändå handlar om pendling finns ju lite pengar att tjäna på att slippa tanka, förutsatt att du kan ladda hemma.
Jag hänger ju tyvärr på detta forumet för att jag är en Volvofantast sedan barnsben... och en Volvo elbil är helt uteslutet. Visst kan man köpa en Renault Zoe, eller en Nissan Leaf - men det är jag inte intresserad av. Då kör vi hellre en modern Volvo-bensinare

Var på verkstaden i dag. Pt kopplade upp sig[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

. Ska du ha tre ggr så stort batteri blir d[…]

Finns ju gott om XC40 el under 300k även en C[…]

Dessa alltså. I mitt fall har de inte uppfyl[…]