Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Micce1980 skrev:@hullan, Ja vill ni så ska ni köra på det. Men ekonomiskt positivt blir det inte, tyvärr
Manuell ja, men kör den i alla fall 1000 mil till och sälj innan 10 000 mil om inte annat. Men 45 min kan ju lika gärna vara 30 min 90-väg och då växlar man ju inte så ofta. Kört automat sedan 2017 nu och man går ju inte gärna tillbaka men det är nog lättare att härda ut antar jag :)
Det är just den tankebanan jag fastnar i ibland. I min värld finns det två läger - antingen bestämmer man sig för att ha bilen i 10-15 år och köra den till 25000 mil+ - eller så byter man in den medan den fortfarande har relativt högt andrahandsvärde.

Om man bestämmer sig för att ha den länge så skaffar man sig såklart en ekonomisk frihet genom att inte ha avbetalning på en bil varje månad. Men detta bygger såklart på att bilen inte är ett konstant renoveringsprojekt :) - väljer man detta alternativet så får man såklart leva med att äga en bil som känns lite mer omodern och sliten. Jag har full respekt för de som ser en bil som ett redskap och gärna kör en äldre bil utan krusiduller.

Jag tror ofta att jag fastnar i att - om jag ändå ska sälja den om två år eller vänta till 10.000 mil - ja då kan jag lika gärna göra det nu. Alltså det blir en märklig mellanväg i min värld. Antingen byter jag in den när den fortfarande är ganska värd ELLER så kör jag slut på bilen.

Vi får just nu ca 145-150tkr för V40n (har fått fast bud på 137 från en volvo handlare och 147 från en icke Volvo) vi har 50tkr kvar att finansiera på den. Detta ger mig ca 95 över att lägga kontant på en XC40. Troligtvis tar jag några tusenlappar från spar och lägger kanske 100tkr kontant på en XC40

Det är ingen vidare dyr bil vi kikar på - utan en väldigt "smör o bröd" XC40. Finns en del T2or med låga mil för strax under 300tkr. Tänker att man kan pruta ned dessa till 285 kanske.

Är jag helt ute och cyklar?
DennisCA's Volvo 850 -97

Skandix är bra, men man sammnlar gärna p[…]

Okej ja det har du rätt i, det ska jag kolla.[…]

B5 bensin Vs 2,5 FT

Det var ju ganska stor skillnad på comfort o[…]

Bil offline

Det och stora knappen under mittskärmen.