Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tommie87
Hej.
Någon som kan förklara hur jag kopplar för att få mina dimljus fram att lysa när ljusvredet är på 0, ska givetvis släckas när vredet vrids upp.

Ändrar jag på den lilla lilla skruven nere till h på vredet så släcker den ALLT ljus på läge 0.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Du vill använda dimljus som DRL i stället för automatiskt halvljus?
Det har jag fixat på min, har en (ny) omkopplare på brädan där jag väljer om "läge 0"-automatiken ska tända halvljus eller dimljus (har LED i de senare för att spara soppa och glödlampor..) Allt annat är precis som förut. Bakljus och ljustuta t.ex.
Men det var lite meck att fixa, fick lägga till en transistor som inverterar en signal. Skulle säkert gå med ett relä i stället..
Jag kan skicka ett kopplingsschema om du vill. Eller en skiss snarare ;-) Plus kopior av Haynes-kopplingsschemorna.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Okej, då åker vi.. :-)
Vi börjar med det enkla, schemat med dimljus och omkopplare
Uppe i högra hörnet har du främre dimljusen 123 och 124, reläet som tänder dem 122, och knappen i brädan 121

Så får att tvångstända främre dimljusen behöver vi kortsluta 121-knappens interna switch med en reläkontakt kopplad mellan Brown/Pink 1 och jord Black 5. Blir alltså samma sak som att slå på ordinarie knapp för främre dimljus. Kablarna är lätta att komma åt på knappens baksida med kläm-tjuvkontakter.
20250829_164050.jpg
20250829_164050.jpg (893.68 KiB) Visad 108 gånger
Användarvisningsbild
av Erik Å
Nu blir det lite svårare mest pga att Haynes trasslat till schemat över ljusomkopplaren till obegriplighet :oops:

Ljusomkopplaren är 90 mitt i vänstra halvan. Helt omöjligt att lista ut hur omkopplarfunktionerna ändras beroende på mejselspårs-omkopplaren läge. :-/
Men det behövs inte :-) , det intressanta är grön/röda kabeln på pinne 5. Den tänder automatisk halvljus när omkopplaren är i läge 0
Så vi behöver klippa upp denna kabel, och dra den via en enpolig 2-lägesomkopplare. Du ser den i min skiss :-)
I ena läget går signalen vidare till ljusreläet 98 precis som förut och tänder automatisk halvljus.
Men när omkopplaren är i andra läget ska den i stället tända dimljusen. Problemet är bara att när röd/grön kabel har 12V (tänt ljus) måste den omvandlas till en jordslutning för att aktivera reläet på dimljusen. Jag löste detta med en npn-transistor med ett 3.3 kohm motstånd på basen. Men det här ska gå att fixa med ett relä, återkommer med skiss. Är du med så långt?
20250829_164321.jpg
20250829_164321.jpg (931.67 KiB) Visad 102 gånger
Senast redigerad av 2 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Som sagt, ett litet 12V-relä borde göra jobbet tillsammans med omkopplaren. OBS det är nya vippomkopplaren i brädan jag ritat in här, inte reläkontakten. Reläsolenoid med diod till vänster
Se till att det finns en släckdiod över solenoiden annars kan negativa spikar kanske skada elektroniken i ljusreläet. En del reläer har inbyggd släckdiod (viktigt att polarisera rätt då), annars kan man koppla t.ex. en 1N4007 på utsidan.
Jord till solenoiden går att ta från svart kabel på dimljus-omkopplaren, den ska ju ändå dras till ena reläkontakten. Se nästa skiss
relä1.jpg
relä1.jpg (99.11 KiB) Visad 79 gånger
Och här kommer reläkontakten, kopplad till dimljusbrytarens kablar
relä2.jpg
relä2.jpg (129.5 KiB) Visad 74 gånger
Syns det möjligen på mitt kladdande på Haynes-schemorna att jag fick fundera ett bra tag innan allt fungerade som avsett? :-D Inte lätt att förstå vad alla kryptiska kopplingar egentligen gör.
Hojta om något är oklart
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS