Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Plattakurvan
#1608685
Hej! Tycker att jag läst hundra olika inlägg med äldre b230f lh 2.4or som inte startar eller går dåligt av olika anledningar. Känner ändå inte att jag blir klokare. Har en B230f LH 2.4 88b som inte är sugen att starta om den stått över natten, ibland en hel 9 timmars arbetsdag. Får felkoder på vevaxelgivaren. 2 1 4 och 1 3 1. Bytt impulsgivaren på sprängkåpan hela 3 gånger (i onödan). Bytt tändmodul, stift, kablar, rotor, fördelade, kamrem, spjällhus, insugspackning, packning till gasspjället, bränslerelä, kollat så båda pumparna går och faktiskt pumpar fram som de ska. BTR fungerar. Bytt LMM, tempgivare till tändningen under treans cylinder... Har säkert glömt något. Även gamla mekaniker från tiden då dessa var inne på daglig basis kommer inte fram till något. Till deras försvar så gick hon ganska bra under den veckan den stod där.

Felet började förra sommaren då jag bytte LMM och rengjorde vevhusvent och slangar osv. Behövde dra lite extra i kabelhärvan som passerar insugsröret. Därefter tappar den enligt allt vad jag förstår impulsgivarsignalen - vid kallstart. Är den igång går den fint. Lagt av en gång under körning rätt nyligen. Bara starta om i rullande fart så gick den vidare. Pigg och glad. Rengjort alla jordpunkter jag kunnat hitta med. Även en generell rengörning/kontroll av stift/kontakter.

Automatlåda så det går inte att prova putta igång. Har snittat upp kabelhärvan och hittar inte skadade kablar från tändmodul i vä framskärm till databox under handfacket. Ger inte gnista eller soppa vid dessa tillfällen - helt enligt vad som är att vänta om signalen uteblir från impulsgivaren..

Det ska nämnas att ibland hoppar den igång som vanligt även om den stått länge. Ibland vill den inte alls. Ibland får jag rycka i sladdarna runt insuget medan någon kör den på startmotorn för att få igång den. Och startar den slutligen en gång så kan jag starta om den hur mycket jag vill utan problem. Kan inte heller få den att lägga av genom att dra i sladdar eller liknande. Hjälper ej att dra ut kontakten till LMM eller likande för att försöka få den att starta i förprogrammerade läget när den dummar sig.

Ett obegripligt inlägg men känner att det bara snurrar i huvudet :-/

Finns det något på sugsidan som teoretiskt, även långsökt, kan slå ut vevaxelsignalen? :-o
#1608786
Sista hoppet att forumrävarna här kan hjälpa dig!
Det låter som att du gjort allt - och lite till - av vad som måste göras. Inte minst detta med kontaktpunkter som för min del spökat i en 240 och en 740 (B230F). Det finns några punkter som verkligen kan ärga och ställa till det. Man får avbrott och ryckighet. Ibland startproblem.
En aningen extrem sak till slut är att be någon firma som gör tuning och liknande att kolla upp ECU:n med de metoder de har till förfogande. I sämsta fall ligger det ett djupt fel därinne (en enda kallödning kan troligen ställa till det ordentligt). Det är såklart dyrt att anlita dem, men kanske kan ge något. Men jag gissar, det medges.
#1608809
Upptäckt eventuellt glapp i tändlåset. Dock inte helt fastställt än då symptomet kommer och går. Impulsgivaren är testad till förbannelsen. Även genom bilens egna "funktionstester". Får eventuellt tag i en tändbox jag kan testa att byta med. Någon som haft glapp i tändlåset och kan ge vikt i teorin att den aktiverar allt inklusive startmotor men inte tändning/bränsle? :-o
Användarvisningsbild
av lennarte
#1608822
Impulsgivaren går inte via tändlåset. Den går direkt till tändboxen plats 10, 11 och 23. Den genererar en spänning puls när motorn går runt inget annat. När boxen (boxarna) känner detta slår bränsleboxen til bränsle reläet
#1616144
Sommaren har gått och nu har jag även bytt tändbox och tändspole. Bytt 25 ampere säkringen vid framskärmen mot en ny skyddad modell.

Fortfarande osugen att starta. En gång kom där inte ens signal från tändningen till bränslereläet? Första gången det hänt vad jag lagt märke till.

Finns där någon kabel omkring tändspole/rotor-området som kan slå ut signalen till boxarna eller åtminstone ge symtom som innebär att bränslerelä inte kopplar på soppan? Jag letar efter en ny bränslebox med i skrivande stund.

Någon idé? Tjuvkoppla något som kan tvinga den att gå?
#1616145
Kan tillägga att efter jag bytt tändspole gick den tillsynes helt normalt i ungefär en vecka för att sedan börja kräva mer tuggade på startmotorn för att sedan lägga av någon gång under körning och sen falla tillbaka till där jag var innan bytet = "ingen impulssignal symptom".
#1616149
Har du någon gång nollat felkoderna? Annars ligger dom kvar ock motorn går "efter protokoll" och motorn kan bli svårstartad kall. På dessa äldre motorer "nollas" felkoderna om du kopplar loss batteriet några minuter. Lyser miljölampan? På min 745-a somär en 89-a (såld och registrerad före 89-01-01) är denna lampa inte kopplad i instrumentet. Denna ska lysa när där finns felkoder som handlar om avgasreningen. Kallas ofta lambdalampa.
Vad har du för tändsystem på den? Många 240 hade under några år inte Bosch tändsystem. Dom hade ett amerikanskt tändsystem (Bendix) som inte gått till historien som dom bättre.

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]

XC90 gen 1-fälgar på V60

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”[…]

Felkod

De flesta bilderna är på EGR. Felkoden […]

Jag har också en V70 D3-2011 med varma/heta […]