Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Plattakurvan
#1608685
Hej! Tycker att jag läst hundra olika inlägg med äldre b230f lh 2.4or som inte startar eller går dåligt av olika anledningar. Känner ändå inte att jag blir klokare. Har en B230f LH 2.4 88b som inte är sugen att starta om den stått över natten, ibland en hel 9 timmars arbetsdag. Får felkoder på vevaxelgivaren. 2 1 4 och 1 3 1. Bytt impulsgivaren på sprängkåpan hela 3 gånger (i onödan). Bytt tändmodul, stift, kablar, rotor, fördelade, kamrem, spjällhus, insugspackning, packning till gasspjället, bränslerelä, kollat så båda pumparna går och faktiskt pumpar fram som de ska. BTR fungerar. Bytt LMM, tempgivare till tändningen under treans cylinder... Har säkert glömt något. Även gamla mekaniker från tiden då dessa var inne på daglig basis kommer inte fram till något. Till deras försvar så gick hon ganska bra under den veckan den stod där.

Felet började förra sommaren då jag bytte LMM och rengjorde vevhusvent och slangar osv. Behövde dra lite extra i kabelhärvan som passerar insugsröret. Därefter tappar den enligt allt vad jag förstår impulsgivarsignalen - vid kallstart. Är den igång går den fint. Lagt av en gång under körning rätt nyligen. Bara starta om i rullande fart så gick den vidare. Pigg och glad. Rengjort alla jordpunkter jag kunnat hitta med. Även en generell rengörning/kontroll av stift/kontakter.

Automatlåda så det går inte att prova putta igång. Har snittat upp kabelhärvan och hittar inte skadade kablar från tändmodul i vä framskärm till databox under handfacket. Ger inte gnista eller soppa vid dessa tillfällen - helt enligt vad som är att vänta om signalen uteblir från impulsgivaren..

Det ska nämnas att ibland hoppar den igång som vanligt även om den stått länge. Ibland vill den inte alls. Ibland får jag rycka i sladdarna runt insuget medan någon kör den på startmotorn för att få igång den. Och startar den slutligen en gång så kan jag starta om den hur mycket jag vill utan problem. Kan inte heller få den att lägga av genom att dra i sladdar eller liknande. Hjälper ej att dra ut kontakten till LMM eller likande för att försöka få den att starta i förprogrammerade läget när den dummar sig.

Ett obegripligt inlägg men känner att det bara snurrar i huvudet :-/

Finns det något på sugsidan som teoretiskt, även långsökt, kan slå ut vevaxelsignalen? :-o
#1608786
Sista hoppet att forumrävarna här kan hjälpa dig!
Det låter som att du gjort allt - och lite till - av vad som måste göras. Inte minst detta med kontaktpunkter som för min del spökat i en 240 och en 740 (B230F). Det finns några punkter som verkligen kan ärga och ställa till det. Man får avbrott och ryckighet. Ibland startproblem.
En aningen extrem sak till slut är att be någon firma som gör tuning och liknande att kolla upp ECU:n med de metoder de har till förfogande. I sämsta fall ligger det ett djupt fel därinne (en enda kallödning kan troligen ställa till det ordentligt). Det är såklart dyrt att anlita dem, men kanske kan ge något. Men jag gissar, det medges.
#1608809
Upptäckt eventuellt glapp i tändlåset. Dock inte helt fastställt än då symptomet kommer och går. Impulsgivaren är testad till förbannelsen. Även genom bilens egna "funktionstester". Får eventuellt tag i en tändbox jag kan testa att byta med. Någon som haft glapp i tändlåset och kan ge vikt i teorin att den aktiverar allt inklusive startmotor men inte tändning/bränsle? :-o
#1608822
Impulsgivaren går inte via tändlåset. Den går direkt till tändboxen plats 10, 11 och 23. Den genererar en spänning puls när motorn går runt inget annat. När boxen (boxarna) känner detta slår bränsleboxen til bränsle reläet
Byte huvudbromscylinder

Läcker bromsrören bak kan vätskan l[…]

1. Vad kostar den? 2. Visa gärna steg f&oum[…]

Har så svårt att se det bara, gasen &a[…]

Impulsgivaren går inte via tändlå[…]