Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av jbl
Nu är det så att biltemas 5W50 är något mer trögflytande än en 5W40 vid kallstart. Även om båda har 5W vid en given temperatur så måste man titta på hela temp skalan. Detta beror på det stora viskocitetspannet. Den kommer dessutom tappa sitt viskocitet spann mycket fortare än 5W40 pga tillsaterna för att göra en med så stort spann som 5W50 är.

Med andra ord så bryts 5W50 fortare ned pga tillsaterna som krävs. Vad jag har förstått så är det inte PAO olja utan grupp III basoljor som används. Detta är också en försämring jämfört mot rena PAO och ester oljor.

Det där med nedbrytningen är mycket svår att förutspå vad som händer med oljan. Men generellt så brukar den tappa i varm viskocitet för att sedan tjockna. Hur det blir med kallstart egenskaperna kan jag bara gissa mig till men antar att det är samma trend där.

I övrigt med en 5WXX olja så är det viss skillnad också på vilken basolja som används. 5W spannet kan vara ganska så stort om man tittar utanför den givna tempen där dom specar just 5W.

I övrigt håller jag som vanligt med dig Pettson.
Användarvisningsbild
av Janne3
Har denna bil någon motor garanti alls som inte verkar ha gjort servicarna på märkes verkstad ???
Användarvisningsbild
av Fraz
Janne3 skrev:Har denna bil någon motor garanti alls som inte verkar ha gjort servicarna på märkes verkstad ???
Denna tanke slog även mig..
Måste man inte serva sin bil på volvo eller annan godkänd verkstad för att garantier skall gälla?
av Marbas
Fraz skrev:
Janne3 skrev:Har denna bil någon motor garanti alls som inte verkar ha gjort servicarna på märkes verkstad ???
Denna tanke slog även mig..
Måste man inte serva sin bil på volvo eller annan godkänd verkstad för att garantier skall gälla?
Jag har fått för mig (genom otaliga diskussioner här på forumet) att man kan själv serva bilen och ändå ha kvar garantin bara man har fört "bokföring" på vad och när man gjort dessa, som givetvis ska styrkas med kvitton på inköpt material. Tror det har med "monopol" diskussionen att göra i EU, dvs en biltillverkare får inte säga att man måste serva bilen på vissa ställen för att garantin ska gälla.

Tillägger åter igen att jag inte är helt säker på detta, men har fått för mig detta genom tidigare diskussioner.
Användarvisningsbild
av Janne3
Ja då är de ju lätt bara och fara på tex volvo och söka några lämpliga kvitton i någon papperskorg så är garantin löst, trodde i min enfald att den skulle styrkas med tex stäpel från någon godkänd firma, va man kan ha fel i bland
av *pettson*
Janne3 skrev:Ja då är de ju lätt bara och fara på tex volvo och söka några lämpliga kvitton i någon papperskorg så är garantin löst, trodde i min enfald att den skulle styrkas med tex stäpel från någon godkänd firma, va man kan ha fel i bland
Såhär ser det ut..

http://www.fastmec.com/pdf/SBF%20brochure.pdf
av Marbas
*pettson* skrev:
Janne3 skrev:Ja då är de ju lätt bara och fara på tex volvo och söka några lämpliga kvitton i någon papperskorg så är garantin löst, trodde i min enfald att den skulle styrkas med tex stäpel från någon godkänd firma, va man kan ha fel i bland
Såhär ser det ut..

Jag gillar inte mycket text brochyrer.... :(

Men som jag förstod det så ska en fristående, oberoende verkstad kunna göra servicen på en bil utan att garantin ska äventyras. Om man då själv är mycket kunnig inom området (t.ex. jobbar som bilmek), räknas man då in som "fristående, oberoende verkstad", eller man är tvingad att gå till någon som har en F-skatte sedel?
av *pettson*
Marbas skrev:
*pettson* skrev:
Såhär ser det ut..

Jag gillar inte mycket text brochyrer.... :(

Men som jag förstod det så ska en fristående, oberoende verkstad kunna göra servicen på en bil utan att garantin ska äventyras. Om man då själv är mycket kunnig inom området (t.ex. jobbar som bilmek), räknas man då in som "fristående, oberoende verkstad", eller man är tvingad att gå till någon som har en F-skatte sedel?
en mycket bra fråga som EGENLIGEN inte borde vara svår. Även om jag jobbar på en verkstad är det ju JAG personligen som står för kompetensen inte verkstan i sej. Då torde jag vara kompetent privat med.
av Rör Ej det som funkar
För att ett test ska vara trovärdigt måste bl a följande uppfyllas:

*Laboratoriet ska vara oberoende av leverantören

*Rätt produkt ska testas med rätt metod

*Man måste veta vad som mäts

*Slutsaterna ska vara rätt

*Sanningen är sällan Ja eller Nej, utan följdfrågor
av 164anders
låter iget vidare det här måste jag säga :cry: min fars nissan kördes 2 oljebyten 1500 mil vardera på biltema 5w-50 och den koksade igen i kamkjedjesträckarenn så den slutade att fungera så nu börjar jag faktiskt tro att det var oljan som orsakade detta.

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]