- ons 26 dec 2007, 14:41
#160665
Nu är det så att biltemas 5W50 är något mer trögflytande än en 5W40 vid kallstart. Även om båda har 5W vid en given temperatur så måste man titta på hela temp skalan. Detta beror på det stora viskocitetspannet. Den kommer dessutom tappa sitt viskocitet spann mycket fortare än 5W40 pga tillsaterna för att göra en med så stort spann som 5W50 är.
Med andra ord så bryts 5W50 fortare ned pga tillsaterna som krävs. Vad jag har förstått så är det inte PAO olja utan grupp III basoljor som används. Detta är också en försämring jämfört mot rena PAO och ester oljor.
Det där med nedbrytningen är mycket svår att förutspå vad som händer med oljan. Men generellt så brukar den tappa i varm viskocitet för att sedan tjockna. Hur det blir med kallstart egenskaperna kan jag bara gissa mig till men antar att det är samma trend där.
I övrigt med en 5WXX olja så är det viss skillnad också på vilken basolja som används. 5W spannet kan vara ganska så stort om man tittar utanför den givna tempen där dom specar just 5W.
I övrigt håller jag som vanligt med dig Pettson.
Med andra ord så bryts 5W50 fortare ned pga tillsaterna som krävs. Vad jag har förstått så är det inte PAO olja utan grupp III basoljor som används. Detta är också en försämring jämfört mot rena PAO och ester oljor.
Det där med nedbrytningen är mycket svår att förutspå vad som händer med oljan. Men generellt så brukar den tappa i varm viskocitet för att sedan tjockna. Hur det blir med kallstart egenskaperna kan jag bara gissa mig till men antar att det är samma trend där.
I övrigt med en 5WXX olja så är det viss skillnad också på vilken basolja som används. 5W spannet kan vara ganska så stort om man tittar utanför den givna tempen där dom specar just 5W.
I övrigt håller jag som vanligt med dig Pettson.