Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoNisse
#1615753
"Nya" motorn är från en Volvo 740 med K-Jetronic, motorn hade knackgivare, en tempsensor i motorblocket, en 2-polig tempsensor för kylvätska och en gasspjällkontakt.

Skillnaden är att motorn från 740 hade ett annat tändsystem än motorn i 240.

Motorn har antagligen kunnat köras på 95 oktan när den satt i 740.

Nu när tändsystemet i 240 inte har knacksensor (och det andra sensorer som 740 har) så ska den köras på 98 oktan ?
#1615953
lennarte skrev:Rent generellt, är motorn byggd för 98 oktan ska du köra på 98 oktan. Det har med motorns konstruktion att göra. Nu är dessa motorer av äldre modell oftast med med manuellt inställbart tändläge. Då kan man sänka tändläget manuellt typ 4-6°, då kan du utan problem köra på 95 oktan. Du förlorar några hästkrafter. Hur många beror på skicket på motorn. Är den i mycket gott skick kan du förstöra den om du kör med för lågt oktan tal och rätt tändläge
Enligt spec ska tändningen ställas på 10 grader +-2 (8-12 grader).

Ska tändläget ställas på 10 grader ?

Motorn har vid inköp gått 13204 mil och har 14 bar komp, enligt info hos Bildelsbasen.
DennisCA's Volvo 850 -97

Idag efter några lager med klarlack https:[…]

4x108 et 52.5 volvo 850

Köpte en volvo 850 1993 och på den satt[…]

99% av alla problem är jordfel i kontakten. S[…]

installera dragkrok

@Micce1980 tack för det! Fanns en del matnytt[…]