Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sweppa
#1615463
Hej, utan förvarning i hettan lade nu vår AC av, jag har kollat trycket i AC kretsen och det är ok, trodde på läck i Kondensorn, men efter en vaccumsugning och fyllning så är allt OK. Dock ser jag att kompressorn inte drar till kopplingen. Är det någon som kan förklara hur El kretsen fungerar eller har ett schema som man kan gå efter. Har bara sett 2 kontakter (uppifrån) var av den ena bara har en kabel i sig och verkar gå till magnetkopplingen. Säkring 32 (15A) är hel, som enligt service handboken är till AC:n
Någon som kan ha en lösning på detta?
/D
av Nicke83
#1615593
Mätt spelet på kompressorn?

Vääääldigt vanligtvis ofta på volvo blir spelet för stort och magneten drar ej.

Funkar precis som en vanlig magnet:)

För långt ifrån 2 magneter så orkar de ej dra ihop
av Sweppa
#1615624
Hej, Jag har typ inget spel se bild, men jag har mätt på kontakten på den andra bilden och med AC avslagen på mittkonsolen så har jag 12V och med AC aktiverad så får jag 14 V.
På de typer av magnetkoppling jag sett på nätet så verkar "tillslagsskivan" trycka på utsidan av rem rullen, min skiva är ju inuti, kan min vara trasig helt o hållet eller är det någon speciell AC kompressor? :-(
Bilagor
AC magnetkoppling 2.jpg
AC magnetkoppling 2.jpg (1.04 MiB) Visad 564 gånger
AC kontakt.jpg
AC kontakt.jpg (1.22 MiB) Visad 564 gånger
AC magnetkoppling.jpg
AC magnetkoppling.jpg (1.06 MiB) Visad 564 gånger
Användarvisningsbild
av MartinS
#1615628
Det finns ett relä som styr tillslaget av magnetkopplingen, det kan fela. Mäter du med multimeter kan du få lite spökspänningar, testa en lampa istället.

Att magnetkopplingen får för stort spel är mig veterligen inte så vanligt på dessa årsmodeller, det är vanligare på de äldre modellerna ->08. Det är och skall vara väldigt litet spel, typ 0,4-0,6mm.

Får du några felkoder?

/Martin
av Sweppa
#1615631
Jag har ingen möjlighet att kunna läsa av några felkoder själv, ska se om någon kompis kan hjälpa mig med detta.
Jag får prova med en lampa till att börja med.
Jag har inte hittat något relä bara en säkring, jag får leta upp ett elschema på hur styrningen av AC tillslag är.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1615641
ECM skickar en signal till CCM när AC-knappen lyser på panelen, då drar ECM AC-reläet som i sin tur matar magnetkopplingen.

Det sitter ett litet relä i säkringscentralen i motorrummet för magnetkopplingen. Såhär ser det ut i min V60, det svarta reläet med ett vitt streck på.
reläet.jpg
reläet.jpg (75.12 KiB) Visad 433 gånger
#1615713
Har nu testat att känna på reläerna, relät drar ej vi aktivering av knappen i kupén, alla säkringar är hela vid reläerna. dock drar ej magnetkopplingen vid matning med 12V direkt i kontakten heller, så jag vet inte om det kan vara flera problem? Kan tryckvakten vara ett problem som gör att relät inte kan aktiveras?
Hade 4,5 bars tryck i systemet igår med +22 grader ute
#1615800
Lite märkligt att reläet inte drar samt att magnetventilen inte drar vid direktmatning, de två felen lär ju inte vara sammankopplade.

Om trycket upplevs för lågt skall inte reläet dra.
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]