Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sweppa
Hej, utan förvarning i hettan lade nu vår AC av, jag har kollat trycket i AC kretsen och det är ok, trodde på läck i Kondensorn, men efter en vaccumsugning och fyllning så är allt OK. Dock ser jag att kompressorn inte drar till kopplingen. Är det någon som kan förklara hur El kretsen fungerar eller har ett schema som man kan gå efter. Har bara sett 2 kontakter (uppifrån) var av den ena bara har en kabel i sig och verkar gå till magnetkopplingen. Säkring 32 (15A) är hel, som enligt service handboken är till AC:n
Någon som kan ha en lösning på detta?
/D
Mätt spelet på kompressorn?

Vääääldigt vanligtvis ofta på volvo blir spelet för stort och magneten drar ej.

Funkar precis som en vanlig magnet:)

För långt ifrån 2 magneter så orkar de ej dra ihop
Hej, Jag har typ inget spel se bild, men jag har mätt på kontakten på den andra bilden och med AC avslagen på mittkonsolen så har jag 12V och med AC aktiverad så får jag 14 V.
På de typer av magnetkoppling jag sett på nätet så verkar "tillslagsskivan" trycka på utsidan av rem rullen, min skiva är ju inuti, kan min vara trasig helt o hållet eller är det någon speciell AC kompressor? :-(
Bilagor
AC magnetkoppling 2.jpg
AC magnetkoppling 2.jpg (1.04 MiB) Visad 186 gånger
AC kontakt.jpg
AC kontakt.jpg (1.22 MiB) Visad 186 gånger
AC magnetkoppling.jpg
AC magnetkoppling.jpg (1.06 MiB) Visad 186 gånger
Det finns ett relä som styr tillslaget av magnetkopplingen, det kan fela. Mäter du med multimeter kan du få lite spökspänningar, testa en lampa istället.

Att magnetkopplingen får för stort spel är mig veterligen inte så vanligt på dessa årsmodeller, det är vanligare på de äldre modellerna ->08. Det är och skall vara väldigt litet spel, typ 0,4-0,6mm.

Får du några felkoder?

/Martin
Jag har ingen möjlighet att kunna läsa av några felkoder själv, ska se om någon kompis kan hjälpa mig med detta.
Jag får prova med en lampa till att börja med.
Jag har inte hittat något relä bara en säkring, jag får leta upp ett elschema på hur styrningen av AC tillslag är.
ECM skickar en signal till CCM när AC-knappen lyser på panelen, då drar ECM AC-reläet som i sin tur matar magnetkopplingen.

Det sitter ett litet relä i säkringscentralen i motorrummet för magnetkopplingen. Såhär ser det ut i min V60, det svarta reläet med ett vitt streck på.
reläet.jpg
reläet.jpg (75.12 KiB) Visad 55 gånger

En av anledningarna till placeringen är att f[…]

Ok, jag har inte luft, etc, bak så inte samm[…]

Ventiler 2.5 FT

Köpes insug/avgas ventiler till v70 -09 2.5 F[…]

Hej. Skulle vilja ha möjlighet att aktivera b[…]