Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

joysam skrev: Idag, 08:34 Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag också förbannar det där jävla påfundet med elektriska fönsterhissar.

En rejäl vev är ju helt överlägset.
Elektriska fönsterhissar är absolut bekvämt och trevligt 🙂.. Jag hade dock gärna haft både och.. Där veven är backup/nödöppnare (men som såklart inte ska snurra av sig själv när man använder elhissen)..

Ungefär samma känner jag kring bagageluckor med mikrobrytare.. Jag har stött på flertalet frustrerade personer på parkeringar de senaste åren, som inte får upp luckan pga nåt tyg eller liknande kommit i kläm i låset.. Med ett handtag på insidan (ala t ex 245) hade man i de allra flesta fall lätt fått upp luckan :party:.
joysam skrev:Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag också förbannar det där jävla påfundet med elektriska fönsterhissar.

Nej, det är den faktiskt inte. Köpte en gång en begagnad 745 SE, sista årgången med 740. I SE-paketet till 740 ingick bland annat elmanövrerade speglar men inte fönsterhissar. Veva upp och ner fönstren var inget problem i sig men de blev ju inte kvar i upphissat läge utan sjönk när man körde. Åtminstone där är fönsterhissarna överlägsna då de blir självhämmande med sin växellåda.

För den som kanske tror sig minnas något annat så ingick elektriska fönsterhissar i SE-paket till 940. Det berodde på att priset för paketen var detsamma, men till 740 ingick centrallås, något som 940 hade som standard.
joysam skrev:Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag också förbannar det där jävla påfundet med elektriska fönsterhissar.

Vet inte om du är allvarlig eller inte men det är ju en rätt stor skillnad. Elektiska fönsterhissar är ju en funktionel bekvämlighet. Jag ser mig inte som någon bakåtsträvare generellt, men efter några vintrar med Teslas handtag som fryser så fort det är lite blött och kallt vilket det är rätt ofta här uppe så tycker jag det är ett sattyg. Ramlösa fönster är något annat jag inte vill ha igen om jag kan undvika, fryser på vintern och större risk för vindbrus. Att vilja ha mekanisk dörröppning innifrån känns väl rätt rimligt ur ett säkerhetsperspektiv, speciellt när det elektriska bara känns som en gimmick.
batmac skrev:

Vet inte om du är allvarlig eller inte men det är ju en rätt stor skillnad. Elektiska fönsterhissar är ju en funktionel bekvämlighet. Jag ser mig inte som någon bakåtsträvare generellt, men efter några vintrar med Teslas handtag som fryser så fort det är lite blött och kallt vilket det är rätt ofta här uppe så tycker jag det är ett sattyg. Ramlösa fönster är något annat jag inte vill ha igen om jag kan undvika, fryser på vintern och större risk för vindbrus. Att vilja ha mekanisk dörröppning innifrån känns väl rätt rimligt ur ett säkerhetsperspektiv, speciellt när det elektriska bara känns som en gimmick.
Du säger att du kör Tesla men samtidigt saknar du mekanisk dörröppning inifrån.

”Säg att du inte kör Tesla, utan att säga att du inte kör Tesla”

I både 3 och Y finns det ju mekanisk dörröppning inifrån.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
joysam skrev: Du säger att du kör Tesla men samtidigt saknar du mekanisk dörröppning inifrån.

Du menar den mekaniska dörröppnaren i framsätet som man dagligdags inte ska använda för att den inte hissar ner rutan? Ja den finns och är bra vid en nödsituation, tråkigt bara om du sitter bak där du måste veta om den dolda vajern du ska hitta. Perfekt i en nödsituation, speciellt om du aldrig åkt i den tidigare.

Vet inte varför jag skulle ljuga om att jag haft en Tesla? Här har du garagetråden

viewtopic.php?t=177332
batmac skrev:
joysam skrev: Du säger att du kör Tesla men samtidigt saknar du mekanisk dörröppning inifrån.

Du menar den mekaniska dörröppnaren i framsätet som man dagligdags inte ska använda för att den inte hissar ner rutan? Ja den finns och är bra vid en nödsituation, tråkigt bara om du sitter bak där du måste veta om den dolda vajern du ska hitta. Perfekt i en nödsituation, speciellt om du aldrig åkt i den tidigare.

Vet inte varför jag skulle ljuga om att jag haft en Tesla? Här har du garagetråden

viewtopic.php?t=177332
Ena stunden vill du ha mekanisk öppning av säkerhetsskäl, i nästa gnäller du över att de mekaniska öppnarna inte ska användas dagligdags.

Hur många allvarliga situationer, där du av säkerhetsskäl måste öppna dörrarna, hamnar du i dagligen?

Per vecka?

Per år?

Per livstid?

Du har mekanisk dörröppning, av säkerhetsskäl.

Är du orolig över att inte komma ut ur baksätet fort nog då är det ju inga problem att dra fram en lösning/handtag för bakdörrarna så att möjligheten alltid finns.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Angående fönstervev. ⁹Volvo Långnos (LV180) hade en "snabbvev". Har aldrig sett det mer än på denna (last) bil. Det var en lång vev (25 kanske 35 cm), jag var inte så stor då ( mitten på 50-talet) så jag kanske överdriver....... Men det var bara ett halvt varv på veven mellan upp och ner på rutan i dörren.
En kompis till farsan hade en sådan. Det var alltid bökigt med denna bil på vintrarna. En massa filtar, täcken, presenningar över motorhuven. Ändå fick han ut och varmköra motorn var 3-dje timma. Det fanns inga felmarginalen för kl 04:00 var han tvungen att köra. Kl 09:00 skulle han vara på mejeriet med bilen full av mjölkkannor som han varit runt i byn och hämtat. Han fick inte vara sen för bönderna hade ställt ut kannorna och stod dom för länge kunde det frysa. Mjölken var i.f.s varm när bönderna ställde ut dom. Jag åkte med honom ibland på somrarna, då var det tvärt om, få kunde mjölken bli för varm om han inte kom i tid.....
joysam skrev:Ena stunden vill du ha mekanisk öppning av säkerhetsskäl, i nästa gnäller du över att de mekaniska öppnarna inte ska användas dagligdags.

Hur många allvarliga situationer, där du av säkerhetsskäl måste öppna dörrarna, hamnar du i dagligen?

Per vecka?

Per år?

Per livstid?

Du har mekanisk dörröppning, av säkerhetsskäl.

Är du orolig över att inte komma ut ur baksätet fort nog då är det ju inga problem att dra fram en lösning/handtag för bakdörrarna så att möjligheten alltid finns.
Får jag fråga varför du är så dryg i dina kommentarer?

Jag ser inte riktigt poängen att fortsätta argumentera om detta, du älskar uppenbarligen elektrisk dörröppning och det är helt ok, jag tycker inte det tillför någonting och i Teslan har det tvärtom skapat förvirring bland passagerare som fram använder den mekaniska (trots att man inte bör) och där bak har problem att komma ut. Jag har inga problem att använda det, men jag tycker det är totalt onödigt. Om det ändå måste finnas mekanisk (vilket jag förmodar det måste) så kan det väl vara enkelt?

Sen förstår jag inte riktigt vad dina övriga frågor har för poäng? Förmodar att du skippar säkerhetsbälte, brandvarnare, hemförsäkringar, hjälm och allt sånt då efterom, hur ofta *sätt in random påstående här*?
  • 1
  • 451
  • 452
  • 453
  • 454
  • 455

Ena stunden vill du ha mekanisk öppning av s[…]

Brandt har ju olika orter är nog olika beroen[…]

244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack för hjälpen så här l&[…]