Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Okalettos skrev:
joysam skrev: sön 17 aug 2025, 23:30
Tråkigt att aviseringarna inte är möjliga att stänga av.

Vad vill du få aviseringar om?

Ingen vill väl medvetet trötta ut dig tänker jag.

Har du för avsikt att bidra med något mer konstruktivt än uttröttande gnäll om att du blir uttröttad?
Ja nä jag har tyvärr inget att bidra med ang bagageutrymmen (inte mer än att de generellt är lite väl små 'nu för tiden' (och inte sällan opraktiska, främst pga sluttande/ihopsnörpt tak och inte minst pga väldigt sluttande bakruta), oavsett om bilen f ö är stor och oavsett framdrivningsteknik)..

Jag ska inte gnälla (mer).. Tyckte bara att bagageutrymmesdiskussionen 'förtjänar' en egen tråd :party:.
Det behöver inte vara bidrag kring bagageutrymme. Det går alldeles utmärkt med konstruktiva inlägg om det förnuftiga eller tokiga med elbilar som sådana.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag tittade nu på bilder på bagageutrymmet i bland annat ID.4 GTX (ungen bor ju 27 mil bort, så det är inte bara att ränna ut och glo i hennes bil). På bilderna verkar det som att golvet inte ens blir plant när man fäller baksätet. Är det så eller luras bilderna?
Med golvet i det högre läget blir det väl rätt plant. Men en liten lutning finns där.

bagagge_id4.JPG
bagagge_id4.JPG (63.22 KiB) Visad 226 gånger
På den här bilden såg det väldigt kuperat ut. Men då är det nog det lägre lastgolvet som syns. Därav tröskeln till baksätesryggarnas baksida. Är de inte fullt nedfällda på den här bilden? De ser ju ut att gå upp en rätt bra bit mot dörrkarmen i framänden.
Eller är bilden inte ens på en ID.4 utan något mindre? Jag kanske missförstår vad den visar.
ID.4 bak.jpg
ID.4 bak.jpg (677.85 KiB) Visad 221 gånger
apersson850 skrev:Eller är bilden inte ens på en ID.4 utan något mindre? Jag kanske missförstår vad den visar.
Bilden är en ID3. En bil i Golfstorlek med andra ord.
Ja, jag ser nu att det ska finnas en skidlucka i mitten på en ID.4. Enligt en som kört den blir baksätets ryggstöd inte plant i nedfällt läge och dessutom blir det en kant mot den bakre delen av bagageutrymmet. Eller så får man lägga i ett extra golv, vilket väl är det som syftas på ovan att man kan ta ut för att få med plats. Beroende på vad man ska lasta är den kanten inget problem, eller så är den det.

Ska man tro den här ID.4-användaren finns det helt andra problem. Märkligt att det ska behöva upplevas så av någon idag.

ID 4 är den hemskaste bil jag någonsin haft oturen att äga. Företaget köpte den, tyvärr. Det är inte drivlina, chassis o s v som är problemet, utan det fruktansvärda användargränssnittet! Infotainmentsystemet är kriminellt uselt. Fönster och bakspegel manövrering, varför VW? Varför? Så många irriterande detaljer så det finns inte plats här, från värdelösa reglage (värmereglagen, hallå VW, röker ni Crack eller?) till en usel och livsfarlig farthållare. Men värst är Lane Assist systemet, som igår försökte ta livet av mig genom att preja en bil jag körde om (försöka få mig tillbaka till höger fil, i vilken en bil ju befann sig). Ofattbart riktigt j-a usel och livsfarligt! Vilken värdelös dynga denna bil är, och till detta pris närmast att betrakta som bedrägeri!
Det kommer alltid finnas anekdoter, gäller ju oavsett bilmärke och modell. Min uppfattning är att de flesta är nöjda med sina ID.4 (och Enyaq och Q4), men det finns absolut irriterande detaljer (som tyvärr lever vidare även i ID7)

Infotainmentsystemet är vad det är, men det fick sig ett ordentligt lyft i version 4 och sen 5. Äldre bilar får inte denna vad jag vet, vilket i sig är riktigt drygt. Just uppdateringar verkar inte vara VAGs starka sida.

Fönstermanövreringen, jag får förmoda att personen inte gillar att man bara har två reglage och får växla mellan fram och bak? Ja, den kostnadsbesparingen kunde dom väl ha skippat, men kanske inte så stor grej enligt mig. Osäker på vad backspegelproblemet är, har inte kört nog mycket sån bil för det.

Reglagen är jag osäker på, jag hade då klagat mer på rattknapparna än värmereglagen, det är ju bara att trycka på dom..? Eller var detta en äldre variant där mittkonsolen inte var upplyst? Ja där måste dom ju ha rökt något när dom missade det :-D Eller var det problemet bara på ID3 kanske? Minns inte.

Farthållare och filhållningsassistanssystemen tycker jag mig höra hyllas hela tiden, och inget jag upplevde problem med när jag provkörde iag. Men självklart ska sånt tas på allvar, men jag tror inte riktigt det är representativt för bilarna.
ID4an jag kört hade ingen lane assist, många påfund som jag absolut störde mig på. Men touch-reglage och haptik eller vad det nu är, går ju att lära sig och vänja sig hyfsat med. Väldigt onödigt att göra försämringar av enkla fungerande saker ”bara för att”. Allt som tar uppmärksamhet från körning är ju potentiellt livsfarligt så…
Detta är väl inget elbils-specifikt däremot, utan förekommer ju i alla nya bilar, de vill hitta egna lösningar som fångar kunderna. Det ska vara jobbigt att byta bil om man väl vant sig med ett sätt.
  • 1
  • 449
  • 450
  • 451
  • 452
  • 453

Jag är skeptisk till att verksamheten är[…]

Ett körnslag och en vänsterborr så[…]

Det är säkert kostnadsfritt men dom g&ou[…]

AWD-bekymmer

Hejsa Har samma problem har du løst dit? Mv[…]