Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Har en Volvo V70 2.4 bensin 2007 där jag fick problem med att bromsarna tar dåligt och pedalen sjunker när man trycker på den. Detta skedde efter byte av bromsbelägg och skivor. Enda jag gjorde var att suga ut lite vätska efter jag tryckt tillbaka oken så det inte skulle svämma över.
En märklig notering:
När man startar bilen så börjar vakuumpumpen gå direkt man trycker på bromspedalen

Jag misstänkte luft och eftersom ena luftnippeln var trasig bak så beställde jag nya ok bak (de var i rätt dåligt skick).

Efter byte av ok,bromslangar och bromsrör bak (fram till skarven under bilen) och luftning av bromsar (både med vakuumsug och person som pumpar pedal) + ABS:en via Vida så kvarstår exakt samma problem?

Pedalen går jättelätt ned och sjunker under när man trycker på den. Bilen går nästan inte få stopp på över 40km/h. Bromservon börjar gå direkt man trycker på pedalen och slutar om man släpper på pedaltrycket.
En notering är att pedalen börjar kännas aningen normal om man pumpar lite snabbt på den men sedan börjar den sakta sjunka igen.

Inget läckage och nivån är intakt i kärlet.

Kan det vara så att jag trampade sönder huvudbromscylindern när jag skulle provbromsa när bilen stod på pallbockar första gången efter skivbytet? Trampade några gånger rätt hårt.
Locket var nog av på kärlet om jag inte minns fel...om det nu skulle göra någon skillnad.

Nästa försök blir att trycksätta kärlet med den metoden och se vi trots allt har något luft kvar men det är jag extremt skeptisk till.

Tips mottages

Mvh
Gabriel
Om man inte byter bromsvätska någorlunda regelbundet så ökar vattenhalten och till slut rostar huvudcylindern inne i loppet. Råkar man sen trycka pedalen i golvet under bromsarbete så skadas kolvpackningen lätt när den går ut i den rostiga delen..
Försvinner vätska ur behållaren så tyder det snarare på läckande ok eller slangar.
Nya belägg på gamla skivor passar inte i de uppnötta spåren, kan ge svampig känsla tills beläggen nötts in.
Erik Å skrev: Idag, 14:21 Om man inte byter bromsvätska någorlunda regelbundet så ökar vattenhalten och till slut rostar huvudcylindern inne i loppet. Råkar man sen trycka pedalen i golvet under bromsarbete så skadas kolvpackningen lätt när den går ut i den rostiga delen..
Försvinner vätska ur behållaren så tyder det snarare på läckande ok eller slangar.
Nya belägg på gamla skivor passar inte i de uppnötta spåren, kan ge svampig känsla tills beläggen nötts in.
Har tyvärr inte ägt den tillräckligt länge men vätskan såg helt klart eftersatt ut!
Som sagt inget läckage finns att hitta.
Såklart nya belägg och skivor!

Får undersöka vidare på huvudbromscylindern.
Tack!
kebabpizza skrev: Idag, 14:27 Ganska säker på att någon här på forumet för inte allt för längesedan hade liknande bekymmer efter en bromsöversyn.
Orsaken var att monteringsbygeln sattes fel på något sätt så att beläggen fjädrade tillbaka med resultatet att bromspedalen blev väldigt "lång".
Hej!
Tack för informationen, jag hittade inlägget och skall absolut ta och kika på det!
bgd skrev: Idag, 13:25 ..pedalen sjunker när man trycker på den. Detta skedde efter byte av bromsbelägg och skivor.
När man sätter i nya tjocka belägg och skivor så tvingas man med automatik att trycka tillbaka kolven i oket så att den rostigaste ytteränden hamnar under o-ringen. Där kan det mycket väl uppstå en läcka om rosten gått på djupet under kromskiktet
Du skriver att du bytt ok bak men hur är kolvarna på oken fram? Ser man rost om man lyfter damasken från ytteränden av kolven?
Nya kolvar är inte särskilt dyra, brukar finnas hos Mekster och Trodo. Kladdigt jobb att byta dock.
Sen kan förstås en dåligt åtskruvad luftnippel eller slangkoppling få pedalen att sjunka märkbart, det behövs oerhört lite läckage för att man ska känna att pedalen sakta ger efter...

Det börjar bli hög tid att bagageutrymm[…]

Funderar på att leta lite på skroten e[…]

P0171

Visst sitter evap-ventil och kolkanister baktill v[…]

Joo, det är den. Jag har använt den n&au[…]