Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1615260
Hej!

Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 och jag har märkt av detta lite lätt från och till men nu på senare tid har det blivit värre, mycket värre.
Det har börjat kommit oftare och oftare att startmotorn har en liten fördröjning innan den slår till vilket hänt sporadiskt förut men allt oftare på senare tid, kanske 1-2 sekunder innan den drar igång motorn. Något jag noterat men inte tänkt närmare på eftersom den alltid startar efter dessa tysta 1-2 sekunder.

Idag var jag på bilträff och den vägrade starta, soppapump och bältesvarnare fungerade inte heller när detta sker märkte jag nu. Har även en knapp som bryter ström till solenoiden(på startmotorn) som "kill switch" vet inte om det kan spela in här på något sätt? Den gör att start motorn inte går runt.
Misstänker att det kan vara ett relä som krånglar? Det finns ett relä som slår av tex lysen och annat när motorn dras runt för att ge all kraft till startmotorn. Kan det ha något med det att göra? Bara en helt vild gissning?
Detta verkar ske mest när det är varmt ute, idag stod den i solen hela dagen.
Första gången det hände var flera år sedan, långt innan "kill switchar" och innan jag gjort något alls med den egentligen. Var en djävulskt het dag och jag ska starta den och då "tvekar" den precis som den börjar göra hela tiden nu.

Så vad kan det vara? Vågar ju inte åka bilen nu om man blir stående nästa gång man ska starta den. Misstänker att ni proffs troligen har lösningen.
Sporadiska problem är de absolut värsta så jag håller tummarna att ni vet exakt vad felet är.
Senast redigerad av 1 volvo740sugmotor, redigerad totalt 0 gånger.
#1615281
Det sitter ett "service uttag" i kabelhörvan på vänster innerskärm, ungefär på mitten eller strax framför. Kan vara svårt att hitta on det inte varit framme förut. Detta är kopplat direkt till solenoiden på startmotorn och tar du en kabel direkt från pluspolen på batteriet och in i flatstiftet ska startmotorn fungera. Gör den inte det är det fel på startmotorn. Fungerar den är det fel på tändlåset (tändplattan på baksidan)
#1615303
Rubriken är lite missvisande. Den startar ALLTID men på senare tid har det börjar komma lite fördröjning när man drar nyckeln till "startläget" tar 1-2 sekunder innan starmotorn börjar gå runt. I går blev jag stående i säkert 5 minuter utan att kunna starta. Misstänker att fördröjningen som börjat dyka upp med det att göra? Denna fördröjning har bara märkts någon enstaka gång tidigare men är nu rätt frekvent.
Kanske ska starta med ditt sätt och se om fördröjningen är helt borta när jag startar på det sättet? Problemet är att felet kommer och går och är svårt att märka av, förutom om det händer som igår.
#1615306
Om kontaktplattan i tändlåset börjar bli slitet kan man använda detta "serviceuttag" för att utesluta det ena (startmotor) eller det andra (tändlåset). Kan givetvis vara annat också, men det låter på din beskrivning att det kan vara något av dessa.
#1615318
Ska leta reda på detta uttag imorgon och testa lite. Funderar lite på det är startrelät som stänger av alla lampor och liknade när man startar fast det borde kanske inte påverka startmotorn? Heter tydligen avlastnings relä. Detta problem verkar mer frekvent om det är varmt ute.

EDIT: frågade chatGPT om det hela och den sa att volvo 740 har inget avlastnings relä istället så stänger tändplattan av saker när startmotor läget slås på, så tändnings läget är både på och av knapp i ett.
Då kanske det är tändplattan eller solenoiden som börjar bli sliten, ska se när det händer igen om det hjälper att rucka lite på nyckel och se om något ändras.
Då borde jag alltid kunna starta den genom ditt uttag då? Om jag skulle bli stående(förutsatt att det inte är startmotorn som börjar ge med sig)?
#1615499
Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 12 volt när man drar runt motorn så det måste vara det. Kopplade en kabel från den utgången till batteriet 12 volt + och det enda som händer är att det blixtrar. Solenoiden slår alltså inte till...MEN startar jag bilen med nyckeln så är det inga problem(om man bortser från att det är en kort fördröjning ibland).

Så är det startmotorn som börjar ge upp eller något annat? Vad är det där diagnos uttaget till i annat fall? För jag har en "killswitch" i form av en knapp som bryter strömmen till soloneoid kabeln. Slår jag av den så får denna service ledning 12 volt men kan tex inte driva en lampa bara att spänning finns där. Har jag knappen på är det 0 volt i ledningen tills jag drar runt start motorn och denna ström klarar av att få en liten lampa att lysa.

Är det rätt uttag? Sitter lite framför hjulhuset mot luftburkens håll.
P_20250817_165706.jpg
P_20250817_165706.jpg (1.93 MiB) Visad 36 gånger
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]

..pedalen sjunker när man trycker på […]