Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 och jag har märkt av detta lite lätt från och till men nu på senare tid har det blivit värre, mycket värre.
Det har börjat kommit oftare och oftare att startmotorn har en liten fördröjning innan den slår till vilket hänt sporadiskt förut men allt oftare på senare tid, kanske 1-2 sekunder innan den drar igång motorn. Något jag noterat men inte tänkt närmare på eftersom den alltid startar efter dessa tysta 1-2 sekunder.

Idag var jag på bilträff och den vägrade starta, soppapump och bältesvarnare fungerade inte heller när detta sker märkte jag nu. Har även en knapp som bryter ström till solenoiden(på startmotorn) som "kill switch" vet inte om det kan spela in här på något sätt? Den gör att start motorn inte går runt.
Misstänker att det kan vara ett relä som krånglar? Det finns ett relä som slår av tex lysen och annat när motorn dras runt för att ge all kraft till startmotorn. Kan det ha något med det att göra? Bara en helt vild gissning?
Detta verkar ske mest när det är varmt ute, idag stod den i solen hela dagen.
Första gången det hände var flera år sedan, långt innan "kill switchar" och innan jag gjort något alls med den egentligen. Var en djävulskt het dag och jag ska starta den och då "tvekar" den precis som den börjar göra hela tiden nu.

Så vad kan det vara? Vågar ju inte åka bilen nu om man blir stående nästa gång man ska starta den. Misstänker att ni proffs troligen har lösningen.
Sporadiska problem är de absolut värsta så jag håller tummarna att ni vet exakt vad felet är.
Senast redigerad av 1 volvo740sugmotor, redigerad totalt 0 gånger.
Det sitter ett "service uttag" i kabelhörvan på vänster innerskärm, ungefär på mitten eller strax framför. Kan vara svårt att hitta on det inte varit framme förut. Detta är kopplat direkt till solenoiden på startmotorn och tar du en kabel direkt från pluspolen på batteriet och in i flatstiftet ska startmotorn fungera. Gör den inte det är det fel på startmotorn. Fungerar den är det fel på tändlåset (tändplattan på baksidan)
Rubriken är lite missvisande. Den startar ALLTID men på senare tid har det börjar komma lite fördröjning när man drar nyckeln till "startläget" tar 1-2 sekunder innan starmotorn börjar gå runt. I går blev jag stående i säkert 5 minuter utan att kunna starta. Misstänker att fördröjningen som börjat dyka upp med det att göra? Denna fördröjning har bara märkts någon enstaka gång tidigare men är nu rätt frekvent.
Kanske ska starta med ditt sätt och se om fördröjningen är helt borta när jag startar på det sättet? Problemet är att felet kommer och går och är svårt att märka av, förutom om det händer som igår.

Var in på volvo och kollade. De skulle ha 25[…]

Lambdalampan lyser

Kolla grenrörpackning grenrör ner till […]

Välkommen ut i trafiken

Hon och en kompis har varit ute och kört i ef[…]

Hjälp att hitta delnummer

Har du letat i sprängskisserna på volvo[…]