Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nicke1976
Som Volvo fantast har jag tyvärr gett upp på min nuvarande v70 D2. Eviga, återkommande problem.

DOCK har jag fått upp ögonen för en xc70 2.4. Med turbo. Den har gått förvånansvärt få mil. Är detta en bra bil/motor? Saker att tänka på vid köp?

MVH

Fredrik
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Motorn i sig är helt ok. Om det är en bra bil eller inte beror ju på vad man är ute efter. I grunden är det en vettig bil. Räkna med hög bränsleförbrukning och att fyrhjulsdriften kan behöva ses över.
2.4t motor är väldigt bra. Men är känslig för tajmingfel, så se till att kamrem, multiremm. Måste göras rätt i en volvo verkstad annars kan de bli knas. Om service görs rätt och intervallen är under 2000mil för oljebyte, kamremm, multiremmen är bytt eller i god skick så borde motorn hålla 15 år till om man sköter den. Hadde en 2.4T s60 motorn är skottsäker. Om man sköter den rätt. Åk endast till auktoriserade volvo verkstäder för kamermmbyte och multirem.
En XC70 2000 med 2.4t motorn har ett Magneti-Marelli spjällhus som förr eller senare börjar strula. Orginalspjäll har vit etikett och spjäll utbytta på garanti av Volvo har gul etikett. Gulmärkta spjäll kan också krångla. Mycket finns skrivet om detta problem, i USA blev det en "class action" och Volvo tvingades byta alla Marelli-spjäll i USA. I Sverige byttes en del spjäll ut på "godwill". Det finns firmor som levererar utbytesspjäll, kostnad ca 6000 Kr.

Fyrhjulsdriften är baserad på Ford-teknik med viscodiff, dvs en oljefylld slirkoppling mellan fram och bakaxel. Om kopplingen slirar blir oljan varm och "stelnar" så att fram och bakaxel kopplas ihop. Fungerar hyfsat men hållbarheten är nog inte i klass med Haldex som kom 2002(tror jag).
Hasse53 skrev: Idag, 15:35 En XC70 2000 med 2.4t motorn har ett Magneti-Marelli spjällhus som förr eller senare börjar strula. Orginalspjäll har vit etikett och spjäll utbytta på garanti av Volvo har gul etikett. Gulmärkta spjäll kan också krångla.
Det gäller att få tag i ett Atech2-ombyggd spjäll där potentiometrarna är ersatta med beröringsfria givare.
Håller för evigt.. förhoppningsvis (ta i trä) :-D
Ombyggda spjäll borde gå att hitta på skroten. Känns igen på att de är sprayade med silverfärg och har någon slags Atech-etikett. Annars kan man skicka in sitt spjäll för ombyggnad.
Urtrampningslagret är en annan svag punkt, kan börja kvittra redan vid 20-30k. Lagret/slavcylinder är i sig ingen dyr grej, problemet är att det går åt uppemot 8 timmars arbetstid att ta isär motor och låda för att komma åt att byta. Då byter man förstås koppling och kanske tätningen mot vevaxeln samtidigt. Behöver jag säga att det är en dyr fix? :-o
Pigg v70 vs slö v70

Hej. Har haft en v70n från -00 i snart 10 &a[…]

Hej! Tygmattan är blöt. Även den gr[…]

Visst kan det vara bränsleproblem.. Sen om t&[…]

V70 XC 2.4 bra motor?

En XC70 2000 med 2.4t motorn har ett Magneti-Mar[…]