- Idag, 12:09
#1615350
I certifieringen för max släpvagnsvikt ingår bland annat upprepade starter i backe med 12% lutning. Hur bilen hanterar det beror förstås på flera saker, bland annat hur motorn kan täcka upp vridmomentbehovet. Kan den klara det utan att gå högt upp i varvtal, något som värmer/sliter mer på kopplingen än att starta med lägre varvtal?
När det gäller automatlådorna så beror det dels på vilken typ av växellåda det är, dels hur respektive typ är konstruerad.
För dubbelkopplingslådorna är det skillnad på om det är torr koppling eller i oljebad. För momentomvandlarlådorna om den saknar eller har oljekylare och om den har, om den är luft- eller vattenkyld.
Slutligen har det förstås även betydelse hur bilens bakvagn är konstruerad. Hur mycket kan man hänga i balkarna när kroken monteras?
Registrerade båttransportsläp måste uppfylla bilens krav på max släpvagnsvikt. Om båtsläpen är ett efterfordon kan man göra som man själv vill, mer eller mindre, åtminstone så länge det finns broms på släpet.
Anders, XC90 D5 AWD Inscription 2019.