Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1511952
Lucif3r skrev: tis 13 sep 2022, 04:50 Fast och andra sidan är det ju ett bra sätt att stressa kopplingen på så man vet att den håller.... Tappa kopplingen i en uppförsbacke med massor med bilar bakom sig är ju inget kul scenario.
Nej visst, men det är ju en skitsak om man tex tittar på vad som händer vid en krock.

Kommer dragstången på släpet försvinna in under golvet i bilen och deformationszonerns bak fångar upp släpet lite snyggt när det träffar bilen. Eller kommer dragstången pressas upp och in i passagerarutrymmet och massakrera de åkande.

Jag tycker det är viktigare att testa än om kopplingen blir varm

Men det är kanske för dyrt att prova.
#1511967
Det är ju bilen som certifieras för sin startförmåga.
De andra punkterna du nämner antar jag du menar bil med kopplat släp? Det blir genast för många möjliga kombinationer för att det ska vara genomförbart.

För övrigt har jag själv provat vad som händer om bilen står parkerad med kopplad husvagn och blir påkörd bakifrån av en personbil. Husvagnen blev skrot, bilens dragkrok likaså. Bilen han körde hamnade också på skroten.
#1615131
Lyfter en gammal tråd.. jag har själv funderat lite i det där.. har en V60 T4 som får dra 1600 kg, en T5 får dra 1800 kg och D3/D4/D5 får dra 1800 kg. Det är ju samma bil och volym på motorn. Jag kan förstå att en D5 har mer vridmoment, men en D3 tex har 320 Nm mot mina 300 Nm och den får dra 200 kg mer. Är det generellt för att dieslar har mer vrid? Min är automat. Nu när jag håller på att ta BE så började jag kika lite på dragvikter samt släp och märkte att min är 200 kg mindre än motsvarande dieslar.
#1615153
Automater verkar generellt ha lägre dragvikt. Dieselmotorer har generellt högre vridmoment, främst på lägre varv. Jag ville ha en Forrester (1800 kg) men den ville frugan inte ha. Så det blev en XV (1400 kg), med samma chassie, samma motor. Dock har XV automat (7-växlad) och eldrift. Forrester har också CVT växellåda (vet ej om dom har eldrift också) och har gått ifrån hög/låg tekniken
XV-n får inte dra vår båttrailer....... så vi måste ha 745-an kvar. Ett tag till 😁😁. Båt och trailer är till salu numera....😪😪 det är ledsamt men sant
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]