Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Derank skrev:Ni gör verkligen en höna av en fjäder, TS kör du fram till service om 3v, inga problem med varken motorhaveri el försäkringsbolaget
Mitt inlägg var om vad som KAN hända med långa bytesintervaller. Men framför allt hur man ska kunna lita på dom som utför jobbet.
Om man ska köra 3000 mil mellan service gäller andra regler om hur du får köra med bilen än annars. T.ex får du inte kallstarta motorn på vintern eller dra t.ex husvagn. Då gäller inte garantin på motorn. Detta står i (har stått) instruktions boken. Och försäkringsbolaget lär nog på alla vis försöka leta upp något sätt att slippa betala. Jag hade definitivt gjort servicen i god tid innan 3000 mil för att vara säker.
Det står ju heller ingenstans att bilen har kört några 3000 mil, utan att den inte gjort det. Förmodat som info/argument att intervallet inte är uppnåt. :-)
Jag fattade det som att TS kommer att vara över 3000 mil innans service.
Det kommer att vara över 1 år i alla fall. Försäkringsbolagen som ska betala kalaset (om det händer något i framtiden) lär göra allt för slippa betala.
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
klacken skrev: Idag, 12:39 Att du inte skulle få kallstarta eller dra husvagn med en bil som har 3000 mil mellan service kan ju inte va sant :-o
Just därför ska man göra en mellan service om man kör mycket korsträckor och kallstartar bilen ofta. Då främst viterrtid. Det är detta som sliter mest på oljan, eller egentligen spär ut oljan med bensin/diesel/etanol och vatten.
klacken skrev: Idag, 16:34 Jo,bra med mellanservice men att det skulle påverka garantin om du inte gör det stämmer inte.
Det sa jag inte heller
Angående det jag skrev tidigare om 3000 mils service, det är till för taxi, företags och leasing bilar som rullar 6-8 kanske 10000 mil om året eller mer. Då funkar det. Vanliga dödliga människor bör göra service oftare än 3000 mil.
"T.ex får du inte kallstarta motorn på vintern eller dra t.ex husvagn. Då gäller inte garantin på motorn"
Samma garanti gäller nog på privatägda bilar som har 3000 mil mellan service vilket dom
flesta har idag. Vad man bör göra är en annan sak,själv kör jag 20-25 mellan service.
klacken skrev:"T.ex får du inte kallstarta motorn på vintern eller dra t.ex husvagn. Då gäller inte garantin på motorn"
Visst får du kallstarta motorn på vintern. Men gör du det ofta och kör ofta kortare sträckor så blir oljan i motorn snabbt sämre. Och det kan man "se" på oljan vid ett labratorieprov. Som jag skrivit, 3000 mils service intervall är för bilar som rullar långt och mycket. Visst, byter man bil ofta så är det ju inga problem. Då blir det nästa ägare dom drabbas.....
Dottern hade en V90 AWD som hon köpte begagnad 12-13000 mil. Den var servad enligt boken. När hon gjort 18000 mils servicen sa' dom till henne att hon borde byta bil. Reparatörer som gjort servisen ( både hon och svärsonen her servat sina bilar där i åratal) sa' att motorn håller inte länge till. Enligt honom tål inte VEA motorn 3000 mils intervall med av Volvo rekommenderade 0W-20 olja I längden. Hon bytte till en nyare V90 AWD (hon kör mycket med hästsläp) och servar med kortare intervall. Om dom bytt oljekvaliter vet jag inte men 5W-30 olja är nog ett bättre val i detta fall. Våran Subaru XV köptes ny 2021. Levererades original med 0W-20 olja. Men vid första servicen bytte Subaru verkstaden till 5W-30 olja......
Det säger väl en del.......
Storlek bromsskivor fram T4 R-design

Vilken storlek ska det va på bromsskivor f[…]

Läckande retur V70 drive

Om du inte hittar en ny oring så tror att du[…]

Mätarn är i bott har 5 volt i kabeln til[…]

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]