Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjenare fina människor,

Har problem med min V70N -00 (200HK). Drivremmen är slutkörd men då det även lossnar metallbitar från ac:n så blir det problematiskt. Det går att höra ett markant rasslande ljud från motorn som uppstått i samband med två meddelanden: (1) ”Motorsystem service omgående” samt (2) ”Motorsystem service erfordras” som dök upp lite senare. Ljudet dök upp när felmeddelande (2) kom. Var och felsökte hos en firma men fick inte upp några relevanta felkoder men vi kunde konstatera att ac:n var slutkörd och även se hur det ligger som metallspån undertill. Har svårt att greppa hur man löser detta då det är riktigt dyrt att byta kompressor samtidigt som enbart en ny kompressor inte nödvändigtvis löser mitt problem då jag förstår att det kan finnas läckage? Kör man igång ac:n så har den inte kapacitet att kyla ner bilen, absolut inte en varm sommardag, det blir aldrig kallt. Är det nödvändigt att byta hela kompressorn eller kan det räcka med exempelvis magnetkoppling eller dylikt? Jag undrar även ifall en slutkörd kompressor kan skapa ett sånt rasslande ljud (det låter riktigt illa) eller ifall det bara är drivremmen som är så sliten som skapar de ljudet? Bifogar bilder så får ni gärna kika.

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]