Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1615014
lennarte skrev: Igår, 08:41 På dom sista modellerna är där ett OBDII uttag i mittkonsolen. Men som du skriver finns ingen läsare längre.
Du får göra en egen av en "blinkdosa" från en äldre modell och ett OBDII skal från Kjell o Company.
Om du tror att det finns felkoder, kan kan du koppla loss batteriet några minuter. Då går motorn efter ett "fast protokoll" under en tid (någon mil)
Verkar konstigt att en verkstad inte kunde lösa det, kanske inte finns några gamla reparatörer kvar........
Hade inte alla av dom sista 940 startspärr? Även om det inte fanns larm???

Ja det är bara en liten lokal verkstad jag har lämnat den på då Niemi bil och bilbolaget och dom där inte ville ta emot min då dom tycker den är för gammal.
Jo jag har läst lite om det åxå, de jag fick fram var att alla 940 med den nya nyckeln skulle ha en start spärr. Jag har vart inne på om det skulle kunna vara den som strular åxå.
#1615016
drummeldrutten1 skrev: Igår, 10:39 Är nog tändspolen. när ni bytt delar är det biltema grejer eller bättre kvalitet? Får den bränsle kan vara bränsletryckregulator kanske
Jag pratade med verkstaden idag igen och då mätte dom tändspolen men den får för hög spänning, dom skulle testa att ta en likadan tändspole som dom hade och se om de skulle funka med den. Delarna kommer från bla Vparts och mekonomen.
Ja bränsle får den och allt i bränsle väg verkar funka utmärkt.
Användarvisningsbild
av White
#1615025
lennarte skrev:På dom sista modellerna är där ett OBDII uttag i mittkonsolen. Men som du skriver finns ingen läsare längre.
Du får göra en egen av en "blinkdosa" från en äldre modell och ett OBDII skal från Kjell o Company.
Om du tror att det finns felkoder, kan kan du koppla loss batteriet några minuter. Då går motorn efter ett "fast protokoll" under en tid (någon mil)
Verkar konstigt att en verkstad inte kunde lösa det, kanske inte finns några gamla reparatörer kvar........
Hade inte alla av dom sista 940 startspärr? Även om det inte fanns larm???
Jo dom har startspärr. Startar bara med "rätt" nyckel...
#1615063
Jag hade problem med lambdasond i ett halvår bytte grejer och fixade sista var luftmassemätare och bränsletryckregulator känns som att saker måste få sin tid att ställa tillbaka innan problemet började det kan vara massa problem innan som tillslut blir mycket problem och då tar det en stund innan som sagt allt ställer tillbaka 😁
#1615076
Startspärren klipper väl bara soppan? Så om det kommer soppa kan det väl inte vara den?
Låter konstigt att dörren måste låsas för att få igång bilen. Låter som att det har med strömmen att göra då. Typ dålig kontakt någonstans.
En spole brukar inte riktigt kunna vara för stark MEN är den det så kan man ev. ha bränt något kanske? Kollat om det är tändbox? Vad satt det för spole, och vad sitter det för stift/rotor/fördelare just nu? Hur gjorde ni med vevaxelgivaren samt märke? Allt det här är grejer som KAN skapa problem med dessa symptom. Har varit med om att folk bytt för mycket på samma gång och då introducerat nya problem.
#1615082
"Snott från nätet"
Elektroniskt startspärrsystem:
Volvo 940 har ett system som hindrar tändning och bränsleinsprutning om inte rätt signaler skickas från nyckeln.

Såå, det påverkar både tändning och bränsle.
#1615086
drummeldrutten1 skrev:Jag hade problem med lambdasond i ett halvår bytte grejer och fixade sista var luftmassemätare och bränsletryckregulator känns som att saker måste få sin tid att ställa tillbaka
Det viktigaste är att alltid nolla felkoder. Gör du inte det vet inte bilen att felet är fixat. Och går fortfarande på "protokollet" för att kunna köra till en verkstad.

Det var väl givet, de behöver ju miljard[…]

Vet ej men kan du inte ställa max belysning m[…]

Laddbox

Hej, jag har just köpt en v60 t6 recharge. Ja[…]

trådlös laddning

Om någon i framtiden vill veta vad kag gjord[…]