Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Har ett konstigt problem med en V70N 2001 2,4T Automat. Den har gått ca 19000 mil.

Bilen startar och går som vanligt. När jag kört en runda och ska starta bilen igen så reagerar den inte alls på gaspådrag. Har testat att lägga i backen och övriga ”växlar” på automatlådan men inget händer. Hör och känner dock att växlarna går i så det verkar inte vara fel på automatlådan.
Bilen går bara på tomgång och ökar inte heller i varvtal utan ligger på ca 800 varv fast jag har gaspedalen i botten.

Stänger jag av bilen och startar den igen så går den som vanligt och reagerar då som vanligt på gaspådrag.

Detta händer nu varje gång jag använder bilen.
Får inga felkoder i instrumentpanelen. Ska ikväll se vad en felkodsläsare visar.

Vad kan vara fel?
Är det gasspjället, något elektroniskt eller något annat?

Tacksam för svar!
Du har troligtvis ett gasspjäll av fabrikat Magneti-Marelli som förr eller senare trasslar. En firma som heter Atech kan leverera renoverade utbytesspjäll.
Magneti-Marellispjällen monterades på på turbosar till och med My 2001 och på sugmotorer till och med My 2002.
Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]

Parkslide är undantaget kravet på utr[…]

Fjærer foran V90 CC T5

Aktiv stötdämpning, Four-C (Continuously[…]

Volvo 740 startar inte

Vill tacka för hjälpen, felet är av[…]