Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1614882
Lyten tillverkar litiumsvavelbatterier, inte litiumjonbatterier som Northvolt gjorde. Från pressmeddelandet får man intrycket att de ska konvertera de inköpta fabrikerna till att tillverka litiumsvavelbatterier. https://lyten.com/2025/08/07/lyten-to-a ... d-germany/

De ska snabbt skala upp produktionen av litium-svavelbatterier i Europa och Nordamerika, särskilt för att möta efterfrågan inom områden som energilagring, AI-datacenter, försvar och rymdindustrin.

Litiumsvavelbatterier har högre energitäthet men kortare livslängd. Jag kan tänka mig att Lyten tyckte att det fokus på återvinning som man har har på Northvolt Labs var intressant.

Genom att ha produktion både i USA och Europa så kommer man runt hela Trump-tulleriet, så det är ett smart förvärv.
#1614887
Allinug skrev: Igår, 20:01 Angående produktionen så har de en automatiserad produktionslinje som kan producera minst 90% felfria enheter.
90%? :-/ Det låter ju katastrofalt dåligt, inom bilindustrin brukar man diskutera ppm-felutfall..
#1614890
Allinug skrev:Angående produktionen så har de en automatiserad produktionslinje som kan producera minst 90% felfria enheter. https://lyten.com/2024/03/12/lyten-achi ... ficeMobile

Det framgår också att de har en snabb metod för att ställa om befintlig tillverkning från litiumjonbatterier till litiumsvavelbatterier.
90% måste vara fel, det är ju en katastrof. Men det klart, vid prototypstadiet kanske man kan tolerera det ett tag.

Jag blir lite kall i magen av den där texten. Många buzz-words men väldigt få faktiska prestationer än.
#1614895
De förväntar sig att nå över 98 % yield vid full skala för litiumsvavelbatterierna. Det är i nivå med eller bättre än dagens litiumjonproduktion.

90 % yield är kanske bra för en ny batteriteknik, men inte tillräckligt för bilindustrins krav på massproduktion – särskilt inte för elbilar där säkerhet och tillförlitlighet är avgörande. Då kanske de behöver klara 99,9%.
#1614899
Allinug skrev: Igår, 19:49

De ska snabbt skala upp produktionen av litium-svavelbatterier i Europa och Nordamerika, särskilt för att möta efterfrågan inom områden som energilagring, AI-datacenter, försvar och rymdindustrin.
Vad är den globala marknaden för dessa områden jämfört med några miljarder elbilar, lastbilar, bussar och fartyg som ska tillverkas. 0.5% ?
#1614905
Den som löser livslängdsproblemet hos Litium-svavel lär ha ett Nobelpris inom räckhåll :-)
Fram tills detta händer lär marknaden vara relativt begränsad. 300-500 laddcykler är inte mycket att hänga i julgranen :-(
#1614916
Erik Å skrev: Igår, 23:02 Den som löser livslängdsproblemet hos Litium-svavel lär ha ett Nobelpris inom räckhåll :-)
Fram tills detta händer lär marknaden vara relativt begränsad. 300-500 laddcykler är inte mycket att hänga i julgranen :-(
I och med att batterierna är energitätare så får du längre körsträcka per laddning. Batteripaketet blir också lättare, vilket förbättrar effektivitet och prestanda. Svavel är också billigt och inget bristämne, så batterikostnaden per kWh bli lägre. Dessutom tror jag Lyten skrev att de minskar beroendet av Kina om de kan få tag på alla råvaror i USA och Europa.
Så det är inte så lätt att jämföra med litiumjonbatterier rakt av.
Senast redigerad av 1 Allinug, redigerad totalt 0 gånger.
#1614918
VolvoB20 skrev: Igår, 21:27
Allinug skrev: Igår, 19:49

De ska snabbt skala upp produktionen av litium-svavelbatterier i Europa och Nordamerika, särskilt för att möta efterfrågan inom områden som energilagring, AI-datacenter, försvar och rymdindustrin.
Vad är den globala marknaden för dessa områden jämfört med några miljarder elbilar, lastbilar, bussar och fartyg som ska tillverkas. 0.5% ?
De utökade ju sin möjliga tullfria marknad nu genom förvärvet…

Men teknikstrategin verkar vara att först satsa på lågvolymmarknader för att få intäkter och teknisk validering. På dessa marknader får de nog bra betalt.
Sedan skala upp till massmarknader som elbilar när produktionen är mogen. De har ett samarbete med fordonstillverkaren Stellanti.

Det brukar vara jättedåliga marginaler på sådant man säljer till bilindustrin, men trots att man får dåligt betalt så brukar man vilja ha dem som kund ändå, för att då kan man hålla upp volymerna i produktionen. Så kanske klokt att inte börja med bilindustrin?

Men det är svårt detta. Ska man köpa aktier i Lyten? Eller är det ett luftslott? De har ju definitivt gjort ett kap när de köpt Northvolt så nu har de ett försprång gentemot konkurrenterna. Men det är fortfarande mycket som kan gå snett.
  • 1
  • 95
  • 96
  • 97
  • 98
  • 99

nä, det luktar os lång väg, .Jag s[…]

Har V90CC och klossarna bak slits mera, efter 1400[…]

Hej igen! Om man tittar på raden "DIES[…]

Byta spolarmunstycke bak

kanske denna sida: https://www.ak24.se/sv/kod/oe-v[…]