Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1614882
Lyten tillverkar litiumsvavelbatterier, inte litiumjonbatterier som Northvolt gjorde. Från pressmeddelandet får man intrycket att de ska konvertera de inköpta fabrikerna till att tillverka litiumsvavelbatterier. https://lyten.com/2025/08/07/lyten-to-a ... d-germany/

De ska snabbt skala upp produktionen av litium-svavelbatterier i Europa och Nordamerika, särskilt för att möta efterfrågan inom områden som energilagring, AI-datacenter, försvar och rymdindustrin.

Litiumsvavelbatterier har högre energitäthet men kortare livslängd. Jag kan tänka mig att Lyten tyckte att det fokus på återvinning som man har har på Northvolt Labs var intressant.

Genom att ha produktion både i USA och Europa så kommer man runt hela Trump-tulleriet, så det är ett smart förvärv.
#1614887
Allinug skrev: Idag, 20:01 Angående produktionen så har de en automatiserad produktionslinje som kan producera minst 90% felfria enheter.
90%? :-/ Det låter ju katastrofalt dåligt, inom bilindustrin brukar man diskutera ppm-felutfall..
#1614890
Allinug skrev:Angående produktionen så har de en automatiserad produktionslinje som kan producera minst 90% felfria enheter. https://lyten.com/2024/03/12/lyten-achi ... ficeMobile

Det framgår också att de har en snabb metod för att ställa om befintlig tillverkning från litiumjonbatterier till litiumsvavelbatterier.
90% måste vara fel, det är ju en katastrof. Men det klart, vid prototypstadiet kanske man kan tolerera det ett tag.

Jag blir lite kall i magen av den där texten. Många buzz-words men väldigt få faktiska prestationer än.
#1614895
De förväntar sig att nå över 98 % yield vid full skala för litiumsvavelbatterierna. Det är i nivå med eller bättre än dagens litiumjonproduktion.

90 % yield är kanske bra för en ny batteriteknik, men inte tillräckligt för bilindustrins krav på massproduktion – särskilt inte för elbilar där säkerhet och tillförlitlighet är avgörande. Då kanske de behöver klara 99,9%.
#1614899
Allinug skrev: Idag, 19:49

De ska snabbt skala upp produktionen av litium-svavelbatterier i Europa och Nordamerika, särskilt för att möta efterfrågan inom områden som energilagring, AI-datacenter, försvar och rymdindustrin.
Vad är den globala marknaden för dessa områden jämfört med några miljarder elbilar, lastbilar, bussar och fartyg som ska tillverkas. 0.5% ?
#1614905
Den som löser livslängdsproblemet hos Litium-svavel lär ha ett Nobelpris inom räckhåll :-)
Fram tills detta händer lär marknaden vara relativt begränsad. 300-500 laddcykler är inte mycket att hänga i julgranen :-(
  • 1
  • 94
  • 95
  • 96
  • 97
  • 98

Den som löser livslängdsproblemet hos Li[…]

Service Peugeot 107 2007

I går var jag och pressade ur det gamla lagr[…]

Idag har jag bokat tid för service. Classic s[…]

XC70 2016

En annan sak jag kom på jag glömt fr&ar[…]