Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MarcusStorm
Hade Pirelli P-Zero innan jag i våra köpte Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 245/45 18 tum till min V90 MY19 och jag tycker att de går tystare än Pirelli och jag upplever inget resonans ljud alls längre. Kör med ganska högt tryck typ 2.8 bar och 3.0 bar med husvagn
av perhall
Det är väldigt missvisande att jämföra slitna däck med 2-3 mm, som kanske är fyra år gamla, med nya
Köpte en V60 ultimate 23:a för ett par år sedan med Michelin primacy 4 VOL och bullret från dessa däck var fullständigt olidligt med 19" fälgarna som sitter på denna bil. Kasserade helt enkelt dessa och gav mig fan på att försöka leta upp det tystaste däcket som gick att uppbringa och valet föll till slut på Yokohama Advan db V552 som i dimensionen 235/40/19 har db-märkning 67db. Har nu åkt på dessa två säsonger och är oerhört nöjd med allt som ljudnivå, körkomfort och vägegenskaper. Alla har ju sina egna preferenser och favoriter men jag kan verkligen på goda grunder och erfarenheter rekommendera dessa däck.
Jag tolkar det som att däckmodellen rekommenderas, inte däckmodellen och däckdimensionen. Annars är originaldimensioner något att eftersträva.
ThorHammer skrev: Igår, 22:58 Köpte en V60 ultimate 23:a för ett par år sedan med Michelin primacy 4 VOL och bullret från dessa däck var fullständigt olidligt med 19" fälgarna som sitter på denna bil.
Ett byte av däckmärke eller modell kan givetvis göra stor skillnad, precis som i ditt fall. Det kan också ses som något djärvt, särskilt om man är väldigt missnöjd med den nuvarande komforten eller vägljudet.

I fall där man vill motverka ett såpass stort missnöje kan en mindre fälgstorlek samt däck med smalare slitbana och högre profil (för att uppnå en större rullomkrets än original) vara ytterligare alternativ. Om det görs, ihop med att ta hänsyn till vad ens bil kräver och genom att välja ett komfortinriktat däck, har man breddat sina chanser att bli nöjd.

Värt att nämna: däcket du skriver om finns även tillgängligt som VOL-märkt ihop med Acoustic-märkning. Om det hade påverkat tillräckligt är så klart svårt att säga.

IMG_2421.jpeg

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]

Tack för tips. Det blev vanlig bränslesl[…]