Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1614826
GT-mannen skrev:Det amerikanska företaget Lyten köper Northvolt och startar om tillverkningen i både Sverige och Tyskland.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3M ... -inom-kort

/Håkan
Hoppas verkligen de vet hur man får fram en fungerande tillverkningsprocess
#1614827
Jag tippar på att de försöker "expandera" så mycket som möjligt inför en börsnotering, för de behöver pengar i kassan och tt sälja ut en del av bolaget på börsen kan säkert ge ett bra tillskott i dessa förhoppningstider. Och de har även planer på att bygga en fabrik i USA, så nog behövs det deg alltid. den som lever får se....

https://lyten.com/2025/07/28/lyten-secu ... -strategy/
#1614828
Hmm.. ""SvD Näringslivs Björn Jeffrey menar att affären sker till ett högt pris och liknar den vid att det är David som köper Goliat. Lyten har 325 anställda och finansiering på 6 miljarder kronor – Northvolt hade 5 000 anställda och 100 miljarder innan konkursen.""
https://omni.se/analyser-david-mot-goli ... t/a/KMwMxG
Går säkert fint :-D
#1614829
Om de har kunnandet baserat på existerande fabriker - varför inte? Northvolts problem var ju att de konstant fick slänga sin produktion i papperskorgen.

edit: Man ogillar ju tyvärr: "än så länge är produktionskunnandet begränsat till ett slags testproduktion på en pilotlinje i San Jose, Kalifornien. Batterierna ska användas bland annat till amerikansk drönar- och försvarsindustri. Deras batterier används ännu inte i serieproduktion för bilar."

Man kan ju inte låta bli att minnas Victor Muller och Saab. Men vad är alternativet - att bara sälja inventarierna maskin för maskin? Det vore nog ännu sämre.
#1614840
Derank skrev:sen kan man ju tolka media som om att affären är klar, och det är den ju inte.
Om man läser mer än rubrikerna så ställer media rätt bra frågor den här gången.

1. Godkänns avtalet? Det måste godkännas av myndigheter i både USA och Sverige. Slutavtal väntas inte förrän i oktober.

2. Finns produktionskunnandet? Det är enormt svårt att serietillverka batterier och det var det som Northvolt föll på. Här är Lyten ett oskrivet kort.

3. Vilka finansierar köpet? Det är en jättefråga som måste få svar. Lyten låter oss sväva i ovisshet genom att bara säga ”privata investerare” som ska köpa in sig med aktier i bolaget. Men dessa köp ska sedan godkännas av myndigheter i Sverige och USA.

4. Och finns verkligen nog med pengar för att återstarta produktion? Detta är en viktig punkt. Här föll nämligen Northvolt. Eftersom det är mycket svårt att serietillverka batterier i stor skala (vilket Lyten ännu inte gjort) behövs mycket stora summor pengar för att kunna skala upp produktionen. Här saknas ännu svar.

5. Hur ställer sig svenska regeringen till köpet? Utlovas garantier? Rentav pengar för att mota Kina i grind? Och hur ställer sig Ebba Busch till att ett amerikanskt bolag köper?

6. Och hur ställer sig EU? Ännu finns ingen annan stor uppskalad europeisk batterifabrik. Vad innebär det geopolitiskt om den första icke-kinesiska blir amerikansk?

7. Hur ser affärsmodellen ut framåt – ska man fortsätta tillverka de litiumjonbatterier som Northvolt gjorde eller ska man tillverka de batterier man själv utvecklat: de så kallade litiumsvavelbatterierna?

8. Finns det kunder? Northvolt hade en (1) kund: Lastbilstillverkaren Scania. Enligt Scanias presschef Erik Bratthall gläds man åt köpet. Lyten har varit i kontakt med Scania och frågat om de vill köpa batterier, men inga beslut är tagna, enligt Bratthall.

9. Så den vibrerande största frågan: Klarar Lyten av konkurrensen från Kina? Där har statsunderstödda bolag som CATL 20 års erfarenhet. De kan tillverkningsprocessen och behärskar hela värdekedjan. När DN-kollegan Carl-Johan von Seth och jag grävde i Kinas batteriindustri i höstas såg vi bland annat hur effektiviserad och AI-driven den är. CATL hade till exempel en batterifabrik som kunde tillverka 20 gigawattimmar (mer än de 16 gigawattimmar som Northvolt planerade i Skellefteå) med bara 50 anställda. I Skellefteå skulle man ha tusentals. Med andra ord: Kan de tillverka batterier tillräckligt billigt och effektivt så man kan konkurrera med kinesiska bolag?
  • 1
  • 93
  • 94
  • 95
  • 96
  • 97
Nya Volvo XC70 PHEV

En förbränningsmotor och 3st elmotorer, […]

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]

V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]