- Igår, 23:35
#1614840
Derank skrev:sen kan man ju tolka media som om att affären är klar, och det är den ju inte.
Om man läser mer än rubrikerna så ställer media rätt bra frågor den här gången.
1. Godkänns avtalet? Det måste godkännas av myndigheter i både USA och Sverige. Slutavtal väntas inte förrän i oktober.
2. Finns produktionskunnandet? Det är enormt svårt att serietillverka batterier och det var det som Northvolt föll på. Här är Lyten ett oskrivet kort.
3. Vilka finansierar köpet? Det är en jättefråga som måste få svar. Lyten låter oss sväva i ovisshet genom att bara säga ”privata investerare” som ska köpa in sig med aktier i bolaget. Men dessa köp ska sedan godkännas av myndigheter i Sverige och USA.
4. Och finns verkligen nog med pengar för att återstarta produktion? Detta är en viktig punkt. Här föll nämligen Northvolt. Eftersom det är mycket svårt att serietillverka batterier i stor skala (vilket Lyten ännu inte gjort) behövs mycket stora summor pengar för att kunna skala upp produktionen. Här saknas ännu svar.
5. Hur ställer sig svenska regeringen till köpet? Utlovas garantier? Rentav pengar för att mota Kina i grind? Och hur ställer sig Ebba Busch till att ett amerikanskt bolag köper?
6. Och hur ställer sig EU? Ännu finns ingen annan stor uppskalad europeisk batterifabrik. Vad innebär det geopolitiskt om den första icke-kinesiska blir amerikansk?
7. Hur ser affärsmodellen ut framåt – ska man fortsätta tillverka de litiumjonbatterier som Northvolt gjorde eller ska man tillverka de batterier man själv utvecklat: de så kallade litiumsvavelbatterierna?
8. Finns det kunder? Northvolt hade en (1) kund: Lastbilstillverkaren Scania. Enligt Scanias presschef Erik Bratthall gläds man åt köpet. Lyten har varit i kontakt med Scania och frågat om de vill köpa batterier, men inga beslut är tagna, enligt Bratthall.
9. Så den vibrerande största frågan: Klarar Lyten av konkurrensen från Kina? Där har statsunderstödda bolag som CATL 20 års erfarenhet. De kan tillverkningsprocessen och behärskar hela värdekedjan. När DN-kollegan Carl-Johan von Seth och jag grävde i Kinas batteriindustri i höstas såg vi bland annat hur effektiviserad och AI-driven den är. CATL hade till exempel en batterifabrik som kunde tillverka 20 gigawattimmar (mer än de 16 gigawattimmar som Northvolt planerade i Skellefteå) med bara 50 anställda. I Skellefteå skulle man ha tusentals. Med andra ord: Kan de tillverka batterier tillräckligt billigt och effektivt så man kan konkurrera med kinesiska bolag?
Åker: Tesla M3 AWD LR -22, XC70 -05 & BMW 335i M-Sport cabriolet -10
Tidigare: BMW 320xDAT -14, BMW 335i DCT cab -11, Audi E-tron S-line -20, V70 2,4 -03, Audi A4 2.0TDiQ S-line -19, Passat 2.0TDI 4M R-line -17, BMW E61 530xD -08, Subaru Outback 2,0d -11, V60 D3 Summum -11, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport -08, V60 D5 AWD -11, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i