Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1613513
Jag kikar på att eventuellt köpa en begagnad XC40 från 21-22-23, jag har inte riktigt landat i motorvalet ännu, men kanske B4 eller T4/T5 Recharge. Möjligen AWD, inte bestämt mig ännu.

Stämmer det att det är olika automatlådor på dessa, traditionell med momentomvandlare tom. MY22 och dubbelkopplingslåda MY23 och framåt? Hur tycker ni att de båda fungerar? Jag har en bror som har en S90 B4-21 och den lådan tycker jag är riktigt trevlig (för att vara en automat:)).

Hur fungerar AWD på en recharge och hur upplever ni fyrhjuldriftens funktion?

Något specifikt att tänka på när jag väljer mellan dessa olika drivlinor, några kända svagheter?
#1614657
Det har inte sålts så många är nog svaret. Den stora volymen XC40 är manuella T2or på privatleasing och kalla mig fördomsfull men jag tror inte så många av dem skriver på entusiastforum ;)
De hade inte haft svaren du söker heller.

Jag har för egen del bara kört T5 AWD med "vanlig" automat och reagerade exakt ingenting på växellådan så det är väl ett bra betyg.
#1614671
Lövet skrev:Det har inte sålts så många är nog svaret. Den stora volymen XC40 är manuella T2or på privatleasing och kalla mig fördomsfull men jag tror inte så många av dem skriver på entusiastforum ;)
De hade inte haft svaren du söker heller.

Jag har för egen del bara kört T5 AWD med "vanlig" automat och reagerade exakt ingenting på växellådan så det är väl ett bra betyg.
Brorsan har en S90 B4-21 och den växlar mycket bra, jag är lite allergisk mot dubbelkopplingslådor utan föredrar klassiskt med momentomvandlare som enligt rykten infördes 2023. T5 har inte funnits på 4-5 år, så den hade med all sannolikhet momentomvandlarlåda.

Det finns ändå ganska gott om B4:or till salu så jag tror det har sålts en hel del.
#1614673
GT-mannen skrev:Finns inte fyrhjulsdrift vare sig till mildhybriderna eller laddhybriderna på XC40. Sedan är det den 7-växlade dubbelkopplingslådan på både mildhybrid och laddhybrid.

/Håkan
Finns ju en hel del B4 AWD och någon B5 AWD tillsalu på blocket?!

https://www.blocket.se/bilar/sok?q=volvo+xc40+b4+awd
#1614674
MartinS skrev:
GT-mannen skrev:Finns inte fyrhjulsdrift vare sig till mildhybriderna eller laddhybriderna på XC40. Sedan är det den 7-växlade dubbelkopplingslådan på både mildhybrid och laddhybrid.

/Håkan
Finns ju en hel del B4 AWD och någon B5 AWD tillsalu på blocket?!

https://www.blocket.se/bilar/sok?q=volvo+xc40+b4+awd
Fel av mig. :oops: FWD enbart på laddhybriderna skulle det stå.

/Håkan
#1614694
Det kan vara lite krångligt att veta på rak arm då kombinationerna är många. De med AWD är de som benämns så nedan samt dieselversionerna D3 AWD och D4 AWD.

Bortsett från dieselversioner, T2, T3 och B3:
• Bensinversionerna T4, T4 AWD och T5 AWD har den åttastegade växellådan.
• Laddhybriderna T4 och T5 TwinEngine/Recharge har istället den sjustegade.
• Mildhybriderna B4 och B4 AWD finns med båda växellådorna. B5 AWD finns däremot bara med den åttastegade, precis som den i S90 B4 och många andra modeller de senaste åren. De enda modellerna som i nuläget har den sjustegade växellådan är somliga XC40, S60 och V60 (ej Cross Country).
• Från och med MY23 finns B4 och B4 AWD bara med den sjustegade, medan B5 behåller den åttastegade. Laddhybriderna har fortsatt den sjustegade växellådan.

På pappret erbjuder den sjustegade i de här fallen något högre prestanda, något lägre bränsleförbrukning och i verkligheten en annorlunda körupplevelse. Jag har kört V60 B4 med den sjustegade växellådan några gånger och föredrar den åttastegade - som trots sina försumbara tillkortakommanden - är behagligare att köra. Hade jag själv ägt en modell med den sjustegade växellådan hade jag bytt växellådsoljan dubbelt så ofta som på en med den åttastegade.
#1614703
ShogunX skrev:Det kan vara lite krångligt att veta på rak arm då kombinationerna är många. De med AWD är de som benämns så nedan samt dieselversionerna D3 AWD och D4 AWD.

Bortsett från dieselversioner, T2, T3 och B3:
• Bensinversionerna T4, T4 AWD och T5 AWD har den åttastegade växellådan.
• Laddhybriderna T4 och T5 TwinEngine/Recharge har istället den sjustegade.
• Mildhybriderna B4 och B4 AWD finns med båda växellådorna. B5 AWD finns däremot bara med den åttastegade, precis som den i S90 B4 och många andra modeller de senaste åren. De enda modellerna som i nuläget har den sjustegade växellådan är somliga XC40, S60 och V60 (ej Cross Country).
• Från och med MY23 finns B4 och B4 AWD bara med den sjustegade, medan B5 behåller den åttastegade. Laddhybriderna har fortsatt den sjustegade växellådan.

På pappret erbjuder den sjustegade i de här fallen något högre prestanda, något lägre bränsleförbrukning och i verkligheten en annorlunda körupplevelse. Jag har kört V60 B4 med den sjustegade växellådan några gånger och föredrar den åttastegade - som trots sina försumbara tillkortakommanden - är behagligare att köra. Hade jag själv ägt en modell med den sjustegade växellådan hade jag bytt växellådsoljan dubbelt så ofta som på en med den åttastegade.
Stort tack för ett utförligt svar!

Bara för tydlighetens skull, 7-steg är dubbelkoppling och 8-steg är klassisk med momentomvandlare?

Så jag förstår dig rätt:
B4 FWD & AWD ->22, 8-stegad
B4 FWD & AWD 23-> 7-stegad

Vet du vad det är för serviceintervall på växellådsolja på de olika lådorna?
#1614784
Det stämmer. Den sjustegade är en Geely 7DCT330 som är utvecklad av Geely och sedan vidareutvecklad ihop med Volvo och benämnd som 7DCT EVO. Geely 7DCT330 har använts i en del modeller som exempelvis Lync & Co 03 och Protons X50/70 - vilka precis som Volvos XC40-laddhybrider T4 och T5 TwinEngine/Recharge har en trecylindrig motor på 1,5 liter.
Den åttastegade växellådan är en Aisin TG81-SC och har använts i majoriteten av Volvos modeller från och med MY15. Till skillnad från den sjustegade används denna till fyrcylindriga motorer på 2 liter.

Ja, nästan. B4 och B4 AWD till och med MY23 har sju- eller åttastegad växellåda. B4 och B4 AWD från och med MY23 har bara sjustegad växellåda. Just hur utbudet på begagnatmarknaden är vet jag dock inte.

Intervallet för oljebyte skiljer sig egentligen inte från vad Volvo rekommenderar för den sjustegade och vad kunniga rekommenderar för den åttastegade. De två alternativen är olika komplicerade i sin design
och hade jag långägt en bil med den mer komplicerade sjustegade växellådan hade jag också varit mer noga med att undvika framtida problem.

Aisin TG81-SC (och även den tidigare sexstegade TG80-SC) har under många år visat sig vara pålitlig, även utan oljebyten vid 6 000 mil. Ett motsatt exempel är Fords sexstegade PowerShift som många Volvo-ägare inledningsvis var nöjda med, men som många också började varna för ett par år senare. Geely 7DCT330 (och 7DCT EVO) är inte lika beprövad och har ett rekommenderat intervall på 6 000 mil, som i de flesta fall troligen följs. Baserat på det hade jag valt tätare oljebyten än så.

Vad jag vet är det inget synbart eller utstic[…]

Infästning till insynsskydd sökes

Hej Ska sälja insynsskyddet och kom på […]

Har du någon koll på i vilken ordnin[…]

Inte helt ovanligt att det är rejält med[…]